Dopravní podnik města Brna spustil novou kampaň s názvem #jakodoma, ta upozorňuje na nevhodné chování v prostředcích MHD. Situace, ke kterým denně dochází, zpracoval formou komiksů, které jsou k vidění ve vozech. Vedení podniku si od kampaně slibuje, že nad svým chováním budou cestující více přemýšlet. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.
„Jídlo a pití v našich vozech, hlasité telefonování, které obtěžuje ostatní, dobíhání – to jsou časté nešvary, se kterými se dennodenně setkáváme a které často ovlivňují kvalitu naší služby. Na nevhodné chování ostatních si stěžují i sami cestující. Je proto důležité o pravidlech cestování znovu informovat. Stejně jako u ostatních kampaní, využíváme formu, která má nejen vzdělat, ale i pobavit. Komiksy přináší dvanáct příběhů a témat, která řešíme nejčastěji. Chceme, aby se cestující v MHD cítili jako doma, ale zároveň je prosíme, aby se také tak chovali,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
S kampaní #jakodoma se cestující mohou setkat ve vozech MHD, kde jsou umístěny letáky ve fabionech, v LCD monitorech, na sociálních sítích DPMB nebo v časopisu Šalina
„Témata jsme volili nejen na základě zpětné vazby od cestujících, ale také zkušenosti řidičů. Kampaň podpoříme nasazením našich preventistů, kteří budou ve vozech na nevhodné chování cestujících upozorňovat,“ dodal Havránek. S jejich aktivitou má podnik dobré zkušenosti.
„V minulém roce jsme zorganizovali akci s pracovním názvem „Stoupni a jeď“, kdy naši preventisté vlídně vyzývali mladší cestující, aby pustili sednout starší osoby. Během týdne provedli kontrolu šesti set vozů a byli svědky 166 případů, kdy tak cestující učinili až po jejich žádosti, nikoli sami od sebe,“ uvedl vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl.
Podnik tehdy akci podpořil i dvoutýdenním hlášením ve vozech. „Je to problém dnešní doby, kdy jsme všichni zahledění do telefonů a méně vnímáme, co se děje kolem nás. Snadno nám pak unikne, že vedle nás v MHD stojí starší člověk, který by si potřeboval sednout,“ vysvětlil Prýgl.
Další kapitolou je pak dobíhání spojů. Podle přepravních podmínek musí být cestující připraveni na zastávce a řidič nemá povinnost čekat
Dobíhající tak zdržuje dopravu a mnohdy ohrožuje své zdraví. „Lidé například běží přes silnici na červenou, vbíhají do tramvajové trati bez rozhlédnutí, dělají to i rodiče s dětmi nebo senioři. Je čas veřejnost učit, že se nedobíhá a je bezpečnější počkat na další spoj, vždyť jede za pár minut,“ uzavřel Havránek.