Jde o část stavby dálnice D52, která má v budoucnu spojit Česko s Rakouskem, respektive Brno s Vídní. Různé spolky i jednotlivci vedou soudní spory se státem a jeho institucemi o tuto stavbu pod Pálavou řadu let.
Nejvyšší správní soud potvrdil v závěru června únorový rozsudek Krajského soudu v Brně. Ředitelství silnic a dálnic tak může pokračovat v přípravě téměř čtyřkilometrového obchvatu. Spolky v původní žalobě namítaly, že ministerstvo umožnilo přípravu stavby dálnice navzdory tomu, že v lokalitě jsou zákonem chráněné rostliny a živočichové. Obchvat Mikulova již dříve získal nepravomocné územní rozhodnutí.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní čeká na verdikt krajského úřadu, který se napadeným územním rozhodnutím zabývá. "Podklady pro stavební povolení máme nachystané, ale je těžké dnes odhadovat správní lhůty a asi se budeme ještě nějaký čas tahat po soudech. Bylo by dobré, kdybychom mohli za dva roky začít stavět," řekl dnes novinářům ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Zbývající část dálnice D52, jejíž stavba se chystá v úseku dlouhém 23 kilometrů mezi Pohořelicemi a státní hranicí, je rozdělená na čtyři úseky. Spolky napadaly přípravný proces u všech a například v úseku Pohořelice – Ivaň krajský soud začátkem roku výjimku vydanou ministerstvem životního prostředí zrušil.
Stát připravuje stavbu dálnice od Pohořelic léta, od roku 1996 výstavba nepokročila. Cena za dokončení se aktuálně odhaduje na deset miliard korun. Několik let také příprava stála kvůli tomu, že Jihomoravský kraj neměl zásady územního rozvoje. Vydal je teprve na konci roku 2016. Na rakouské straně už vede dálnice téměř k hranicím, chybí tam posledních devět kilometrů.