Právě dnes slaví čtyřicátiny jeden z nejvýraznějších a nejnadanějších hereckých osobností své generace, oblíbený divadelní, televizní i filmový herec Michal Isteník. Zpravodajský portál BRŇAN o tom informovala mluvčí Městského divadla Brno Kateřina Vižďová.
Michal Isteník pochází z městečka Nové Strašecí v okrese Rakovník, kde strávil dětství a dospívání. Vyrůstal ve fotbalové rodině bývalého fotbalisty a trenéra Miroslava Isteníka, jeho bratr Marek byl prvoligový fotbalista a sám Michal se propracoval až do dorostenecké první ligy za SK Kladno, než jeho fotbalovou kariéru v šestnácti letech přerušilo zranění, po němž musel sportu na profesionální úrovni zanechat a dodnes se mu věnuje spíše příležitostně.
K divadlu se dostal náhodou při studiu na Gymnáziu J. A. Komenského
Právě tady začal s účinkováním ve školním dramatickém kroužku, a také se přihlásil do amatérského divadla Luna ve Stochově. Herectví ho oslovilo natolik silně, že se následně hlásil na pražskou DAMU, přijímacími zkouškami ale neprošel. Strávil proto dva semestry v Ústí nad Labem, kde na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně studoval historii a geografii. Poté si podal nejen znovu přihlášku na DAMU v Praze, ale tentokrát i na JAMU v Brně, kde se na něj usmálo štěstí a byl přijat do ročníku Oxany Meleshkiny-Smilkové.
Začátky studia si užíval naplno, poznával Brno, ve kterém nikdy předtím nebyl, a to se mu natrvalo stalo novým domovem
Jenže ve druhém ročníku nastal zlom a Michal školu na rok přerušil, dokonce uvažoval i o návratu domů do Nového Strašecí. Nakonec ale zafungovala náhoda, kdy si jej režisér František Derfler obsadil do Tragické historie o doktoru Faustovi (2005), čímž začala Michalova zdařilá spolupráce s Divadlem U stolu (dále např. Tajbele a její démon, 2006; Macbeth, 2006).
Následně se vrátil i do školy a činoherní herectví dostudoval v ročníku Aleše Bergmana
V té době už začal spolupracovat i s další hereckou partou – nejen jako herec, ale i jako autor a režisér byl totiž aktivní v brněnském nezávislém divadle BuranTeatr zaměřeném na experimentální divadlo. Zde ztvárnil nejednu ústřední roli v mnoha inscenacích (např. Pan Polštář, 2007; Skleněný zvěřinec, 2009; Pán s kaméliemi, 2013; 39 stupňů, 2014; Faust a Markétka, 2015; Univerzální sci-fi, 2016; Parchant v klobouku, 2018 ad.).
S BuranTeatrem se sžil až natolik, že po absolvování školy nechtěl nastoupit nikam do stálého profesionálního angažmá
Jenže v roce 2008 přišla přelomová nabídka na roli svébytného gaskoňského šlechtice d’Artagnana ve Třech mušketýrech a s ní i osudové setkání s režisérkou Hanou Burešovou. Nabídka však byla současně spojena se vstupem do angažmá v Městském divadle Brno, a tak se Michal stal nepostradatelnou součástí činoherního souboru MdB, jehož oporou je doposud.
Po tomto zdárném uvedení na sebe další krásné role nenechaly dlouho čekat
Namátkou to byl třeba Andrej Prozorov v Čechovově dramatu Tři sestry (2009), titulní postava secesního výtvarníka Alfonse Muchy v Muchově epopeji (2010), recepční Dante v upírsko-gangsterské komedii Měsíční kámen (2011), Lucenziův sluha Tranio v Shakespearově komedii Zkrocení zlé ženy (2011), číšník Ludvík Grübel v inscenaci Všemocný pan Krott (2013) či Šajlokův sluha Lancelot Gobbo v Shakespearově komedii Benátský kupec (2014).
Se Shakespearem se dále potkal i coby Šašek v tragédii Král Lear (2015) či jako Domitius Enobarbus v milostné tragédii Antonius a Kleopatra (2020). Mnohým divákům se též vepsal do paměti jako První žoldnéř v hudební komedii Těžká Barbora (2014) či jako Kolóšek, podržtaška předsedy MNV v dnes již legendární bláznivé féerii Bítls (2017).
Jeho nepřehlédnutelné herecké schopnosti neunikly publiku ani kritické obci
Svým hlasováním si ho sami diváci zvolili coby nejoblíbenějšího herce sezóny 2018/2019 v divácké anketě Křídla. Dále je Michal Isteník držitelem Ceny Alfréda Radoka, neboť byl zvolen odbornou porotou za Talent roku 2011, a Herecká asociace jej vyznamenala Cenou Thálie 2014 za mimořádný jevištní výkon v hlavní roli úlisného a vypočítavého podvodníčka Čičikova v komediální epopeji Mrtvé duše (2014) v režii Hany Burešové.
Na úspěšnou kontinuální spolupráci s tandemem Hana Burešová – Štěpán Otčenášek dále navázal například i v pražském Divadle v Dlouhé díky titulní roli Oblomova ve stejnojmenné dramatizaci Gončarovova románu (2016). Dále coby sicilský král Leontes účinkuje v inscenaci Zimní pohádka (2019) v rámci Letních shakespearovských slavnostní a nejnověji hostuje též v Divadle Bolka Polívky v hořké komedii Fichtl (2023).
Michal Isteník se pravidelně objevuje také v televizních seriálech
Například zmiňme Kancl (2014), Trpaslík (2017), Rédl (2018) či Živé terče (2019). A ve stejném roce na televizní obrazovky vplouvá dnes už kultovní nekorektní komediální seriál MOST! (2019) a s ním nezapomenutelný výčepní Eda. Po něm už v rychlém sledu za sebou přicházejí třeba seriály Lajna, Kukačky a Hlava Medúzy (2021) či Pálava (2022), stává se i průvodcem v dokumentárním cyklu Futuretro (2022) a po nespočtu menších úloh v řadě filmů následuje i hlavní role dobromyslného dobrovolného hasiče Standy ve snímku Kdyby radši hořelo (2022).
V daném výčtu závěrem nelze nezmínit také původní brněnský komediální seriál Vegani a jelita (2021), v němž si Michal nejen zahrál hlavní roli (anti)hrdiny Martina, majitele obchodu se zdravou výživou, ale byl též scenáristou a režisérem tohoto projektu.
„Michalovy filmové fanoušky potěší informace, že v roce 2023 by měl zažít premiéru nový snímek Zahradník, a divadelní příznivci se na něj hned na začátku nové divadelní sezóny 2023/2024 mohou těšit v titulní roli dánského prince Hamleta v Shakespearově nesmrtelné tragédii Hamlet aneb Hádala se duše s tělem, kde se o ztvárnění této proslule rozporné postavy podělí se svým hereckým kolegou Martinem Mihálem, což je jistě příslibem zcela výjimečného diváckého zážitku,“ uzavřela Vižďová.