Pivní trh se za poslední dekádu významně změnil. Novým trendem jsou plechovkové obaly i u minipivovarů. Lidé také stále častěji holdují nealkoholickému pivu. Do povědomí silně vstoupily kyseláče. Generace Z, která se posouvá mezi konzumenty, je jiná než ty předešlé, upozornil sládek Petr Hauskrecht, který přesně před deseti lety uvařil první várku v novém pivovaru, který je dnes druhý největší v Brně.

Konzumenti piva se dělí na dvě skupiny

Podle jedné z klíčových postav brněnského pivovarnictví se současní konzumenti dělí na dvě skupiny. Ti konzervativnější, kterých je většina, mají rádi poctivé živé nefiltrované nepasterizované pivo, světlé, spodně kvašené a sem tam to proloží ne příliš divokým speciálem. „Vedle toho existuje určitá skupina pivařů, kteří rádi ochutnávají nové, divočejší, nevyzkoušené chutě. Mimo jiné proto se na trhu objevilo množství minipivovarů s vysokou kvalitou a rozmanitostí piv. Preference spotřebitelů se mění, mám na mysli často skloňovanou generaci Z, která má zcela jiné preference a představy o dobrém pivu, než měli jejich rodiče,“ řekl Hauskrecht.

Roste spotřeba nealkoholického piva

K novým trendům patří rostoucí spotřeba nealkoholického piva. Pivovar Hauskrecht nad jeho recepturou právě pracuje. Dalším trendem je příklon k plechovkám, jako oblíbenému obalu. Oblíbené jsou v posledních letech také kyseláče. „Proto jsme letos v létě přichystali společnou várku s pivovarem Matuška, která nás do těchto vod zanesla,“ uvedl majitel pivovaru.

Nabízí mok s příchutí rumu

Pivovar, který s kolegy před deseti lety založil, staví na tradičním českém ležáku. Pro fajnšmekry ale nabízí například exkluzivní specialitu – Bumbu Doble – tedy jednadvacítku, která 3 měsíce ležela na dubových chipsech, napuštěných karibským rumem Bumbu. Další novinkou je pivní pálenka spojená s tradičním vizovickým lihovarem. „U příležitosti 10. výročí založení našeho pivovaru jsme u Jelínků vypálili naši první pivovici. Jedná se o přísně limitovanou edici 330 lahví, z nichž každá má své číslo. S jejím prodejem začínáme přesně v den, kdy jsme před 10 lety zahájili prodej naší první várky,“ upozornil Hauskrecht.

Nejtěžší byl rozjezd pivovaru

Při pohledu zpět zdůrazňuje, že nejtěžší byl rozjezd podniku, kdy nikdo nevěděl, zda jeho řemeslné pivo konzumenti přijmou. „Nakonec byl naštěstí rozjezd neočekávaně hladký. Možná i proto, že na brněnském trhu tehdy rozhodně přetlak místních řemeslných pivovarů nebyl,“ zavzpomínal sládek, který největší proměnu za poslední dekádu vidí v gastru.

Ceny piva vzrostly o víc než 40 procent

„Když jsme začínali, stávala naše Brněnská 11 v hospodách kolem 35 korun za půllitr, dnes leckdy atakuje hranici 50 korun, to je nárůst o více než 40 procent. Nůžky mezi oběma místy prodeje, tedy v obchodech a gastru, se čím dál více rozevírají,“ uvedl Hauskrecht, který s kolegy pivovar na bývalých městských jatkách v Brně-Komárově dál zdokonaluje. „Právě pořizujeme novou stáčecí linku, nedávno jsme investovali do jímání kvasného kysličníku uhličitého, čímž významně snižujeme naši uhlíkovou stopu. Pivovar však objemově rozšiřovat nehodláme,“ uvedl pivovarský mistr k provozu, jehož výstav se ustálil na horní hranici pro minipivovary.

Konzumenti přijali jeho jméno v názvu pivovaru

Sládek je také rád, že konzumenti přijali jeho jméno v názvu pivovaru. „To dnes stále není běžné, i když třeba před sto lety to bylo normální. Chtěli jsme na historii navázat a lidem ukázat, že za značkou stojí konkrétní lidé, kteří se nebojí jít se svou kůží na trh a osobně ručí za kvalitu. Zdá se, že se to povedlo,“ dodal sládek.