V moravské metropoli letos přestane jezdit několik typů dopravních prostředků MHD, které patřily k městu několik desetiletí. Díky postupné obnově vozového parku mají letos dojezdit poslední tramvaje typu K2, počítá se s koncem trolejbusů typů Škoda 14Tr, 15Tr a 22Tr a také s koncem posledních autobusů značky Karosa typu B961.
Nejdéle z těchto vozidel jezdily v Brně tramvaje K2, první už od roku 1967, vyplývá z informací na webu příznivců brněnské MHD. Podle mluvčí dopravního podniku Hany Tomaštíkové se 22. ledna uskuteční rozlučka s trolejbusem 22Tr a další budou během roku následovat.
Šaliny K2 patřily ke koloritu brněnských ulic
Tramvaje K2 patřily desetiletí ke koloritu brněnských ulic, celkem jich ve městě jezdilo 135. K jejich rychlému vyřazování přispěly až novostavby tramvají Vario a v poslední letech novostavby tramvají EVO2, jimž se přezdívá Drak.
Právě díky Drakům přestanou K2 jezdit Brnem definitivně. V provozu letos zůstávají poslední dvě, část jich je ještě možné zprovoznit, pokud by to bylo potřeba.
Postupně mizí i vozy T3
Pomaleji mizí z brněnských ulic tramvaje T3, které jezdily městem od roku 1963. Z původních 159 jich zbývá polovina, loni dojezdilo osm tramvají. Celkově se ke konci loňského roku snížil počet provozních tramvají z 302 na 288 a průměrné stáří kleslo o více než rok na 18 let. A ze 62 na 66 procent narostl podíl nízkopodlažních vozů.
Vyřazují i trolejbusy
Díky poměrně rychlé obnově trolejbusů se přiblížilo vyřazení posledních vozů typu 14Tr, které začaly ve městě jezdit před 40 lety, a stejně tak patrně skončí provoz posledního vozu 15Tr. Posledních osm vozů těchto typů jsou také poslední vozy s vysokou podlahou z celkových 131. Provoz kloubových vozů 22Tr už prakticky skončil loni v prosinci a podnik si jeden vůz ještě ponechal pro plánovanou lednovou rozlučkovou jízdu.
Starých autobusů zbylo šest
Loni měly skončit ve šrotu poslední kloubové autobusy značky Karosa typu B961 staré téměř 20 let, ale kvůli plynové krizi si dopravní podnik ponechal ty, které jsou provozuschopné bez větších oprav. Zbylo jich šest z celkových 327. Všechna ostatní vozidla jsou už nízkopodlažní.
Lednová rozlučka
Po lednové rozlučce by podle Tomaštíkové mohla na jaře následovat rozlučka s trolejbusy typu 14Tr. „A během roku dojezdí i zmíněné tramvaje K2 a autobusy B961. Určitě budeme příznivce dopravy informovat o možnostech posledního svezení a připravíme rozlučkovou jízdu,“ dodala Tomaštíková.