Po sedmi letech příprav začne dobrovolný svazek obcí Mikroregion Ivančicko se stavbou první etapy cyklostezky, která spojí Ivančice a Dolní Kounice. Jako první přijde na řadu úsek od železničního mostu do Dolních Kounic, který měří čtyři kilometry. Letos by měly začít přípravné práce a příští rok má začít a také skončit samotná stavba, řekl manažer a tajemník svazku Bohumil Smutný.

Cyklostezka má sloužit jak cykloturistům, tak místním, kteří jezdí na kole do práce. Silnice spojující Ivančice a Dolní Kounice je již několik let v havarijním stavu a je úzká. „A automobilový provoz je čím dál intenzivnější a určitě naroste se stavbou nového bloku v jaderné elektrárně v Dukovanech,“ řekl Smutný. Stezka také zajistí napojení na již existující cyklostezku z Ivančic do Oslavan a dále na cyklotrasy z jihovýchodní části Vysočiny. Na druhé straně se dá za Dolními Kounicemi po cestách či silnicích s minimálním provozem napojit například na cyklostezku z Brna do Vídně.

Z Ivančic do Dolních Kounic povede stezka podél řeky Jihlavy

„První část do Kounic bude asfaltová, ostatní části směrem do Ivančic budou mít přírodní povrch. Nyní čekáme na to, až stavební povolení nabude právní moci a máme vypsané výběrové řízení na zhotovitele,“ popsal aktuální stav Smutný. Značná část cesty bude novostavbou, protože povede po levém břehu a končit bude až v centru Dolních Kounic u mostu. „Po pravém břehu sice vede turisticky značená cesta, ale volili jsme variantu po opačném břehu, protože to bude moct být cesta výlučně pro cyklisty. Na opačné straně je řada chat a musí být zachovaný přístup pro chataře. Navíc většina pozemků na levém břehu patřila buď Moravským Bránicím či Dolním Kounicím,“ uvedl Smutný.

Od mostu do Ivančic by se mohlo pokračovat v dalších letech

V tomto úseku cesta povede po pravém břehu, po kterém už lesní či příjezdová cesta k chatám vede, ale podle Smutného je často po větších deštích obtížně použitelná, občas na ni padá kamení. Druhá etapa je nyní ve fází stavebního řízení, třetí etapa se letos projektuje. Druhá etapa končí před osadou Stříbský mlýn, třetí vede kolem něj. Dále pod Rénu a Ivančicemi připravuje stavbu město Ivančice, nicméně kolem řeky už je město průjezdné dobře nyní. „Ivančice se snaží řešit i kritický úsek, kterým je přejezd přes silnici do Němčic. Ideální řešení by byl podjezd pod mostem vedle řeky, ale není jisté, jestli se to podaří,“ řekl Smutný.

Cena první etapy cyklostezky je v soutěži 43 milionů korun, svazek doufá, že bude nakonec nižší

„Na ni jsme sehnali evropské dotace, ale na dalších etapách se asi budou muset podílet víc Ivančice. Dotační výzvy chystá také Jihomoravský kraj, tak uvidíme, jak se nám podaří pokračování financovat,“ řekl Smutný.