Počet neplatičů v brněnské městské hromadné dopravě meziročně klesl. Osmadvacet revizorů dopravního podniku v uplynulém roce zkontrolovalo přes 102 tisíc vozů, přičemž kontroloři přistihli 40 508 pasažérů bez platného jízdního dokladu. To je tedy téměř o deset procent méně než loni. Oproti roku 2023 jejich počet klesl o čtyři tisíce, uvedla mluvčí městského dopravce Hana Tomaštíková. Dopravní podnik si podle ní také pochvaluje kamery, kterými jsou revizoři vybaveni – daří se díky nim lépe objasňovat stížnosti cestujících.

Jízdné už dvanáct let nezdražilo a zjednodušil se nákup jízdenky

„Naši revizoři loni přistihli 40 508 pasažérů bez platného jízdního dokladu, což je meziročně pokles téměř o deset procent. Důvody jsou dva – jednak jsme v Brně nezdražovali jízdné od roku 2012 a je tedy pro všechny dostupné. Druhý důvod vidím jednoznačně v jednoduchosti nákupu jízdenky. Cestující vlastní buď šalinkarty, nebo si jízdenku kupují prostřednictvím služby Pípni a jed’! přímo ve voze. Nákup jízdenky v Brně nikdy nebyl snazší a komfortnější,“ sdělil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Největší počet neplatičů je mezi třicátníky a mladými

Pracovníci přepravní kontroly v uplynulém roce ověřili platné jízdenky ve 102 162 vozech. Nejčastěji „na černo“ jeli cestující ve věkové skupině 30 až 40 let (23 procent), pak ve skupině 18 až 25 let (22 procent), která podle mluvčí v předchozích letech vždy dominovala a letos se poprvé propadla na druhou příčku. Ze statistik dopravního podniku přitom vyplývá, že od roku 2005 přistihli revizoři nejvíc neplatičů v roce 2008, kdy jich bylo celkem více než 116 tisíc. A pod nejmenší číslo 33.882 se v roce 2021 podepsala pandemie koronaviru.

Na pokutách černí pasažéři zaplatili 29 milionů korun

Na pokutách vybrali revizoři dopravního podniku 29 miliónů korun. Více než polovinu přirážek k jízdnému uhradili cestující na místě. „Je to i nejvýhodnější postup. Na místě je přirážka k jízdnému 1000 korun, dodatečně 1500 korun,“ dodal Havránek.

Kamery usvědčují neoprávněné stěžovatele

Dopravní podnik si také pochvaluje kamery, kterými loni vybavil revizory. Díky záznamům může kontrolovat výkon práce svých pracovníků, ale také prověřovat stížnosti cestujících. „Díky kamerám se nám například podařilo objasnit případ, kdy si cestující stěžovala, že jí revizor nedal po nástupu čas na označení jízdenky. Z videa jsme viděli, že se po nástupu posadila a snahu označit jízdenku projevila až poté, co revizora uviděla,“ řekl Michal Herš z tarifního odboru DPMB.

Byl arogantní a já se pak zhroutila, tvrdila studentka o revizorovi. Rozešli se s úsměvem

Videozáznam podle něj pomohl nadřízeným vyřešit i stížnost na údajně arogantní chování revizora ke studentce, která se prý po kontrole psychicky zhroutila. „Ze záznamu jsme jasně viděli, že jí mile a trpělivě vysvětloval její pochybení a řešení. Oba se pak rozešli s pozdravem a úsměvem,“ vysvětlil Herš.