Kukačka s jeřábem. Tak trochu jako z hantýrky ornitologů teď vypadá novinka ve vyvážení podzemních kontejnerů v moravské metropoli. Začal je totiž obsluhovat první popelářský vůz s integrovaným výklopným hydraulickým ramenem. Pro odpadovou společnost SAKO Brno to znamená nejméně trojnásobnou úsporu času i pohonných hmot. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí městské svozové firmy Michal Kačírek.

Nový svozový vůz umí odpad i stlačit

„Jde o úplně jiný systém vyvážení podzemních a polopodzemních kontejnerů. Odpad se dosud vozil volně ložený na velkoobjemových kontejnerech. Zakoupený svozový vůz, do něhož je integrován hydraulický jeřáb, umí odpad i stlačit,“ uvedl předseda představenstva SAKO Brno Pavel Urubek.

Se slisovaným odpadem najede kukačka podstatně méně kilometrů

Díky systému lisu se do sběrné nádrže popelářského vozu vejde třikrát až čtyřikrát více odpadu než volně do velkoobjemového kontejneru. Podle výsledků testovacích jízd najede popelářský vůz s hydraulickým jeřábem přibližně o 500 kilometrů měsíčně méně, a to ve srovnání s vozidly velkoobjemových kontejnerů. „Rameno hydraulického jeřábu unese najednou až čtyři tuny odpadu, vyvine pracovní tlak 36 MPa a natáhne se do vzdálenosti deseti metrů,“ vypočítal Kačírek.

Obsluhují už téměř padesátku podzemních kontejnerů

Městská svozová firma aktuálně v moravské metropoli obsluhuje už 49 stanovišť podzemních a polopodzemních kontejnerů na plast, papír a sklo. Jejich výhodou je tří až pětinásobná kapacita ve srovnání s plastovými kontejnery na separovaný odpad.