Centrála cestovního ruchu Jižní Morava představila analýzu dat mobilních operátorů, která přibližuje chování turistů v regionu a popularitu turistických cílů. V datech se zaměřila se na 7 významných zdrojových trhů, u kterých pak analyzovala pohyby návštěvníků během jejich pobytu na jižní Moravě. Z analýz vyplývá, že nejčastěji návštěvníci jižní Moravy pocházejí z Prahy, ze Slovenska a z Ostravska, uvedla ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová.

Nejvíc se do regionu jezdí v letní sezóně

Hlavní zdroj návštěvnosti tradičně tvořila letní sezóna a významnou roli hrálo Brno a okolí, které navštívila více než polovina všech turistů na jižní Moravě. „Chtěli jsme mít lepší představu, jakými směry se návštěvníci po jižní Moravě vydávají a zda můžeme nacházet nějaké trendy jejich pohybu. V roce 2024 jsme se tedy zaměřili na mobilní data přepočtená na celkovou populaci. Jsou pro nás cenným doplňkem ke statistice z hromadných ubytovacích zařízení, které Český statistický úřad za celý loňský rok zveřejní v únoru,“ uvedla Grůzová.

Tahákem je Lednice i Pálava

Ze sledovaných zdrojových oblastí návštěvnosti tvořili loni lidé z Prahy a okolí 37 % všech návštěv Jihomoravského kraje, dalšími důležitými regiony jsou Slovensko s 22 % a Ostravsko se 14 %. „Více než polovina turistů na jižní Moravě zamířila do Brna a okolí (54 %), následoval Lednicko-valtický areál, Hustopečsko a Pálava. Zatímco návštěvníci z Ostravska, Hradecka a Slovenska směřují na jižní Moravu primárně v letních měsících, u návštěvníků z Rakouska či Německa se sezónnost tolik neprojevuje,“ upřesnil Martin Šauer z Katedry regionální ekonomie Masarykovy univerzity, který signalizační data pro Centrálu cestovního ruchu zpracovává.

Míří sem často i Poláci

Data dále ukazují, že mimo Slovensko míří ze zahraničí na jižní Moravu zejména Poláci, kteří tvořili loni podíl 8 %. „Právě na Polsko se nyní v kampaních hodně zaměřujeme, v polštině vydáváme naše propagační materiály, snažíme se podchytit důležité cestovní veletrhy a také jsme rozjeli pro polské návštěvníky kampaň Degustuj architekturu, která se v předchozích letech dobře osvědčila pro české návštěvníky,“ doplnila ředitelka.

Největší sklon k výletům generují obce ve vinařských oblastech

Analýza mobilních dat dokládá silnou provázanost jednotlivých turistických destinací a roli Brna jako centra návštěvnického zájmu. Tradičně se na jižní Moravě turisté zdrží nejčastěji pouze jednu noc (62 %). Tři čtvrtiny návštěvníků pak během svého pobytu zůstávají v místě přenocování. Na výlety lidé nejčastěji vyrážejí z Brna, největší sklon k výletům pak generují obce ve vinařských oblastech (Velké Bílovice, Zaječí, Věstonicko, Strážnice) a v blízkosti významných turistických cílů (Vranov nad Dyjí, Bílé Karpaty, Brněnská přehrada).

Největší mobilitu vykazují Slováci

Z celkových 514 navštívených míst připadala polovina návštěv na jižní Moravě na 15 nejpopulárnějších cílů, včetně Brna, Lednice, Mikulova, Valtic, Znojma a okolí Brněnské přehrady. Data také ukazují, že největší mobilitu vykazují Slováci, na výlety mimo oblast ubytování z nich vyráží čtvrtina.