Povodí Moravy zahájilo komplexní opravu takřka 90 let staré plavební komory ve Veselí nad Moravou. Práce na Hodonínsku musí být hotové do konce dubna, aby 1. května mohla bez omezení začít hlavní plavební sezóna. Oprava plavební komory ve Veselí nad Moravou navazuje na vloni provedenou opravu plavební komory ve Spytihněvi. Společné náklady na opravu obou komor jsou 47 milionů korun, uvedla v tiskové zprávě mluvčí vodohospodářů Jana Kučerová.

Práce spustili začátkem října

Práce na plavební komoře zahájilo Povodí Moravy začátkem října. Správce Baťova kanálu má na práce čas pouze do konce dubna tak, aby 1. května mohla hlavní plavební sezóna bez omezení odstartovat. „Vodu ze stavebního prostoru již máme odčerpanou, což nám dovoluje začít s demontáží původních prvků jako jsou vrata, dosedací prahy, úvazné prvky a elektroinstalace. V tomto týdnu zahájíme odbourávání poškozených betonových konstrukcí řezným kotoučem,“ popsal postup generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Komory z 30. let 20. století prošly jen částečnými opravami

Oprava plavební komory ve Veselí nad Moravou je součástí komplexních oprav všech plavebních komor, které Povodí Moravy na Baťově kanálu plánuje. Komory byly postaveny ve 30. letech minulého století a v průběhu svého fungování procházely pouze dílčími opravami. Jedná se tak o jeden z nejvýznamnějších projektů, které se na vodní cestě v jeho moderní historii uskutečnily.

Komplexně opraví všechny části plavebních komor

Práce spočívají v komplexní opravě všech částí plavebních komor. Budou vyměněna vrata, elektroinstalace a ovládací konstrukce, komory získají nové úvazní prvky, signalizační i plavební značení. „Předejdeme tím možným poruchám na zařízení plavebních komor, kvůli kterým by musela být omezována či dokonce zastavována plavba. Opravené plavební komory a nová vyčkávací stání před plavebními komorami, které jsme nově postavili na většině plavebních komor, splňují všechny nároky a požadavky na bezpečný a plynulý provoz na takto vysoce navštěvované vodní cestě,“ upřesnil Gargulák.

Náklady na opravu spočítali na 47 milionů korun

S ohledem na technickou náročnost oprav a zachování plného provozu hlavní plavební sezóny jsou práce na komorách rozděleny a probíhají postupně. Společné finanční náklady na opravu plavebních komor ve Spytihněvi a Veselí nad Moravou činí 47 milionů korun. Akce je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

Provozují celkem 13 plavebních komor

V rámci Baťova kanálu je v provozu celkem 13 plavebních komor, jejichž provoz zajišťuje Povodí Moravy. „Jednou z hlavních činností na vodní cestě je udržování bezpečného a provozuschopného stavu vodní cesty a zajišťování provozních funkcí všech zařízení sloužících plavebnímu provozu. Jedná se především o udržování plavebních hloubek v celé šířce plavební dráhy, odstraňování překážek z plavební dráhy, opravu břehového opevnění a značení vodní cesty plavebními znaky,“ dodala Kučerová.