Povodí Moravy (PMO) zahájí v pátek 29. dubna po zimní pauze provoz plavebních komor na Baťově kanále. Dokončilo modernizaci rejd komor ve Vnorovech a Kunovském lese. Rejda je místem, které mohou lodě využít k zakotvení v době čekání na povolení vplout do plavební komory. Státní podnik také opravil opevnění břehů v Sudoměřicích. Hlavní slavnostní odemčení Baťova kanálu se uskuteční v neděli 1. května ve Spytihněvi, sdělil v tiskové zprávě mluvčí PMO Petr Chmelař.
Modernizace horních i dolních rejd plavebních komor Vnorovy I a Vnorovy II a dolní rejdy plavební komory Kunovský les, která navazuje na nové přístaviště otevřené loni, je podle generálního ředitele podniku Václava Garguláka těsně před kolaudací. "Vše splňuje moderní standardy pro plavbu a bezpečný pohyb před vstupem do plavební komory," uvedl Gargulák. Do roku 2024 plánuje PMO modernizaci dalších osmi plavebních komor Baťova kanálu. Celkové náklady na úpravy všech 11 komor činí 61 milionů korun.
Loni v září začaly práce na opravě opevnění v části Baťova kanálu od jezu Sudoměřice k Výklopníku. Jde o první etapu v úseku mezi jezem Sudoměřice a Valchou dlouhém 2,3 kilometru. "Stavba spočívá v odstranění nánosu z koryta a zpevnění břehů lomovým kamenem. V opravovaném úseku jsme obnovili parametry plavební dráhy, opravili a zajistili stabilizaci břehů. Po konci hlavní plavební sezony budeme v opravách pokračovat opět tak, aby nedocházelo k omezení plavby," řekl Gargulák. Práce na celém úseku potrvají do příštího roku, přijdou na 44,8 milionu korun. Obě akce jsou financované ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Baťův kanál vznikl ve 30. letech 20. století. Původně sloužil nákladní dopravě, vozilo se po něm především uhlí. Částečně vede korytem Moravy a od Otrokovic do slovenské Skalice je dlouhý 53,8 kilometru. V budoucnu je v plánu trasu prodloužit do Kroměříže na jedné straně a na druhé do Hodonína, čímž by délka kanálu přesáhla 75 kilometrů. Loni na Baťův kanál zavítalo 75.000 návštěvníků, meziročně o 15.000 více.