Škoda, Tatra, Žiguli, Trabant – kdo z dříve narozených by neznal tyto značky aut. Anebo Škoda 720, EMA – kdysi veřejnosti asi neznámé, dnes už víme, co tyhle dva názvy znamenají. V období reálného socialismu jen málokdo věděl, že se jedná o prototypy, skvělé nápady, které se však nikdy nedostaly do výroby. Patří mezi tak zvané zašlapané projekty.
Např. EMA je ve skutečnosti zkratka Elektrický městský automobil. Jako první československý elektromobil vznikl ve Výzkumném ústavu elektrických strojů točivých v Brně ve spolupráci s Katedrou spalovacích motorů brněnského Vysokého učení technického. Jeho vývoj začal roku 1968. Elektromobil byl vyrobený pouze ve dvou exemplářích, z nichž jeden má Technické muzeum v Brně a můžete jej společně s dalšími vozy období reálného socialismu vidět v nové expozici s názvem „Pozor, zákruta!“. Poprvé byl představený na výstavě IEMA 70. „Nebyl jediným automobilem na této výstavě,“ napsal Tomáš Dusil na Auto.cz (http://www.auto.cz/ema1-104521). „Ford sem přivezl velmi podobně řešený, byť o tři roky starší automobil pojmenovaný Comuta… Pravdou bylo, že Comuta technickými parametry EMU nepředčila a ani po tvarové stránce nevypadá tak progresivně.“
Také slova „Pozor, zákruta!“ jsou známá dříve narozeným. S typickou znělkou motoristického magazínu se pravidelně ozývala na vlnách Českého rozhlasu.
Novou expozici doplňují dobové velkoformátové fotografie Viléma Heckela.
(zdroj: Technické muzeum Brno)