Od loňského července se v Blansku buduje nový most, který začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a klene se přes koryto řeky, železniční koridor a končí v průmyslové zóně na Starém Blansku. Silniční provoz by měl být spuštěn v úvodu příštího týdne. V tiskové zprávě o tom informovala Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje.
„Momentálně dokončujeme vozovku na mostě, právě probíhá pokládka obrusné, tedy finální asfaltové vrstvy, což je stěžejní pro pondělní termín dokončení. V realizaci jsou také další dokončovací stavební práce,“ popsal ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.
Most je dominantou okolí a první auta se po něm projedou už příští týden.
Na stávající dopravní síť je novostavba napojena pomocí okružních křižovatek, a to z jedné strany od ulice Svitavské a z druhé strany od ulice Brněnské. „V příštím týdnu bychom chtěli zahájit silniční provoz, průjezd probíhající stavbou bude ale omezen maximální povolenou rychlostí na 30 km/h. Na mostě budou až do kolaudace probíhat dokončovací práce a stavba bude zatím uzavřena pro pěší,“ dodal Hanák.
Na začátku příštího týdne čeká most poslední kontrola.
Podle silničářů bude ještě v pondělí na místě probíhat kontrola stavby a pochůzka za účasti stavebního úřadu, potom by mělo dojít na zahájení silničního provozu. Je velmi pravděpodobné, že se tak stane v pondělí o půlnoci. „Následně budou na mostě probíhat ještě dokončovací práce, realizace chodníku, zábradlí nebo třeba osvětlení,“ doplnil Hanák.
Most je naprostou dominantou této lokality, zdobí jej ocelový oblouk se síťovými závěsy.
Mostní hlavní nosný ocelový oblouk je délky 77,6 m s dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku 12 m. Z důvodu prostorových podmínek je situován ve směrovém i výškovém oblouku. Předpokládaná cena akce byla ještě loni v červnu necelých 225 milionů korun bez DPH, během realizace stavby, ale došlo k jejímu navýšení.
„Celkové náklady budou vyšší, než předpokládala uzavřená smlouva o dílo, přesné číslo budeme znát v řádech několika následujících týdnů. Navýšení souvisí nejen se zdražením stavebních materiálů po covidu, ale významnou roli tu hrála cena oceli z okupovaného Mariupolu. Pochopitelně se cena navýší o práce, které projekt nepředpokládal a vyskytly se až během realizace stavby. Šlo zejména o nestabilní podloží a zajištění statiky.“ vysvětlil Hanák s tím, že zdroj financí poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a Jihomoravský kraj.
„Stavba je naprostým unikátem, a to jak z hlediska stavebně technického řešení, tak toho estetického. Po 70 letech odkládání, plánování a příprav se Blansko konečně dočkalo komfortního mostu, který užijí nejen motoristé pro rychlejší a bezpečný přístup do Starého Blanska s třemi tisícovkami obyvatel. Podle mého názoru jde o nejdůležitější dopravní stavbu v novodobé historii tohoto města,“ uzavřel radní Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Jiří Crha.