Stavba dalších částí velkého městského okruhu v Brně, Tomkovo náměstí a Rokytova, začne 23. června. Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a města uzavřeli smlouvu se zhotovitelem, sdružením firem FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, OHL ŽS a Metrostav DIZ za 2,35 miliardy korun. Na twitteru to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Stavba má pravomocná stavební povolení na hlavní trasu, práce chtěli silničáři na tomto úseku zahájit již o několik měsíců dříve. Kvůli technologické náročnosti stavby a velkému množství dotazů ze strany účastníků se protáhl výběr zhotovitele a následně jeho potvrzení zdržely námitky.
Úsek Rokytova a Tomkovo náměstí odvede dopravu směřující od Husovického tunelu na sídliště Vinohrady a Líšeň z dopravně přetížené Svatoplukovy ulice a spodní části Rokytovy ulice. Po dokončení stavby v roce 2024 doprava povede mimoúrovňově přímým napojením od Provazníkovy ulice do Rokytovy ulice, po které je vedena silnice II/642. Výrazně se sníží dopravní zátěž křižovatek Provazníkova–Karlova a Svatoplukova–Rokytova. Kromě snížení nehodovosti a zvýšení bezpečnosti provozu se zvýší plynulost dopravy, což bude mít příznivý dopad i na životní prostředí.
V Brně se nyní staví velký městský okruh v Žabovřeské ulici, kde silničáři ve skále vyrazili již 55 metrů tunelu pro tramvaj. Zhruba dvakrát denně také skalní masiv odstřelují, zatím bez výraznějšího omezení dopravy. V Brně je již v provozu část okruhu v Pisárkách, Brně-severu a Králově Poli.
Na sjezdu z Královopolského tunelu ve směru od Svitav ŘSD nedávno dokončilo pokládku takzvaného tichého asfaltu a řidiči tam mohou jezdit bez omezení. Cílem pokládky byla eliminace hluku z dopravy, což má vést k získání kolaudace tunelu, kterou zatím nemá kvůli překračování hlukových limitů u obou výjezdů. ŘSD následně provede měření hluku v ulicích Voroněžská a Svatopluka Čecha, aby ověřilo účinnost tohoto opatření.
Tichý asfalt je speciálně navržená směs, která se často využívá ve Skandinávii i západní Evropě, postupně se prosazuje i v Česku. "Nízkohlučné asfalty se používají v zastavěných oblastech. S požadavky na jeho využití se setkáváme ze strany státu i měst stále častěji. Vrstva je méně stlačitelná a pokládka vyžaduje extrémní důraz na kvalitu," uvedl hlavní stavbyvedoucí Martin Chodil ze Skansky.