Podle iniciátora, kterým je děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Jiří Němec, jsou podmínky pro bezpečnou jízdu na kole městem nedostatečné. Kdyby byly na úrovni cyklisticky přívětivějších měst, jezdilo by na kole mnohem víc lidí než teď. Vaňková uvedla, že cyklodoprava je jednou z jejích priorit a každý rok je pro nová opatření vyhrazeno nejméně deset milionů korun.
Předání výzvy přišlo na Dominikánské náměstí před Novou radnici podpořit přes 100 lidí, většina na kole. Podepsali se pod ni rektoři Masarykovy univerzity, Mendelovy univerzity a Veterinární a farmaceutické univerzity a řada děkanů.
"Město za poslední roky rozkvetlo, je tu 80.000 studentů, kteří mohou jezdit na kole a infrastrukturu vnímám jako nedostatečnou. Přitom město narazilo na limity automobilové dopravy a řada ulic je často ucpaná," řekl Němec.
Vaňková řekla, že vidí jako prioritu podmínky pro cyklisty zlepšovat, na čemž pracují dvě skupiny. Jedna tvoří podněty, druhá, technická, se zabývá konkrétními řešeními projektů. Pro letošek se však nepočítá s ničím zásadním kromě malování cyklopruhů a instalace směrových cedulí.
"Paní primátorka byla vstřícná. My jsme nabídli odborníky na řešení některých problémů. Myslíme si, že Brno by mělo vyjádřit této aktivitě jasnou politickou podporu. Pokud se k tomu bude hlásit celá koalice, tak bude možné přesvědčit úředníky, kteří o opatřeních rozhodují," zmínil Němec, že některé projekty narazí na nesouhlasné stanovisko policie.
"Pokud lze najít řešení v evropských i českých městech, tak lze najít řešení i v Brně, které bude vyhovovat jak policii, tak samotné stavbě," dodal.
Univerzita může podle něj přijít nejen s návrhy řešení, ale má přehled o studiích dětské mobility, o studiích o bezpečné dopravě a dalších. "Pokud bude bezpečnější infrastruktura, budou z toho profitovat všichni. Nejen cyklisté, ale i chodci a řidiči aut," řekl Němec.
Podpora cyklodopravy se stala jedním z témat před komunálními volbami i v roce 2014 a předchozí koalice se k podpoře hlásila. Realita však za očekáváním cyklistů zaostávala a město stále vnímají jako cyklistům nepřívětivé.