První řidiči projedou po nové části brněnského velkého městského okruhu z Husovických tunelů na Vinohrady v noci ze soboty na neděli. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevře hlavní trasu po třech letech od začátku stavby. Nájezdové rampy z okolních ulic se budou dále stavět, aby byly hotové v prosinci. Cyklotrasy a chodníky včetně sadových úprav v okolí mají být hotové a použitelné v polovině příštího roku, řekl dnes novinářům při dni otevřených dveří ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

I přes horké počasí a sálající nový asfalt se na dvoukilometrový úsek přišly během dne podívat tisíce lidí. Cesta z Husovického tunelu na Vinohrady, která dosud zabrala přes několik křižovatek v dopravní špičce zhruba deset, někdy i více minut, bude trvat minutu a půl. Zároveň stavba výrazně uleví provozu v Gajdošově ulici v Židenicích.

Podél nové čtyřpruhové silnice je protihluková stěna, což uleví i lidem, kteří žijí v okolí městského okruhu

„Je to klíčová stavba pro ty, kteří stáli v kolonách na Tomkově náměstí a v Rokytově ulici. Po městském okruhu projede denně 40.000 aut. Jsem rád, že letos zprovozníme tuto stavbu a také další části městského okruhu v Bauerově a Žabovřeské ulici,“ připomněl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) další stavby, které mají být hotové do zimy. Cena stavby v severovýchodní části městského okruhu je téměř 2,5 miliardy korun.

V posledních letech v Brně velké dopravní stavby navštěvuje veřejnost, než na nich začne pravidelný provoz

Podle Fialy si lidé zaslouží vidět, za co se utrácejí veřejné peníze, jde také o kvalitní inženýrské dílo a zmínil i propagaci. „Pokud by návštěva takové stavby přivedla třeba jen jednoho studenta na studium techniky a silničního stavitelství, má to smysl,“ řekl Fiala.

V prosinci se také vrátí po dokončení stavby na své pravidelné trasy trolejbusové linky 25 a 26, což umožní ukončení výlukového vedení některých autobusových linek. „Chtěli bychom nové spojení využít i pro další expresní linku. Prověřujeme možnosti, jak spojit Královo Pole, Vinohrady a Slatinu,“ řekl ČTK dopravní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.

Silničáři už připravují i další stavby ve východní části městského okruhu. Zhruba za šest týdnů by se měla začít razit průzkumná štola pod sídlištěm Vinohrady

Pod nimi má vést v budoucnu tunel, který bude navazovat na dnes otevíraný úsek. Další úsek od Jedovnické po Černovickou (nazvaný Ostravská radiála, ač se o radiálu nejedná) plánují silničáři stavět v letech 2027 až 2030. „Aktuálně se pracuje na geotechnickém průzkumu,“ poznamenal Fiala. Pozastavena je příprava Bratislavské radiály kvůli tomu, že není v souladu s územním plánem, který by město chtělo vydat příští rok.