Dopravce RegioJet vypsal zakázku na doplnění elektrického vybavení pro svých devět nejstarších lokomotiv, které jim umožní jezdit nejen na stejnosměrném proudovém systému, ale i na střídavém. Budou díky tomu moci vozit vlaky i do jižní poloviny republiky, řekl ředitel strategie firmy Jiří Schmidt. Soutěžní cena je 220 milionů korun.

Mašiny jezdí maximální rychlostí 140 km/h

Dosud tyto lokomotivy dopravce používá na vlacích, které spojují Prahu s Ostravskem a severním Slovenskem, a mohou jezdit také na rychlících z Kolína do Ústí nad Labem. Jedná se o stroje, které vyráběla Škoda Plzeň na přelomu 80. a 90. let minulého století a menší část dodala do Itálie. Právě odtud majitel RegioJetu Radim Jančura stroje označené jako řada 162 nakupoval a zahajoval s nimi provoz svých prvních vlaků v roce 2011. Jejich maximální konstrukční rychlost je 140 kilometrů za hodinu.

Životnost lokomotiv by se měla prodloužit o 20 let

„Správa železnic plánuje v příštích deseti letech přepnout tratě ze stejnosměrného na střídavý systém. Připravujeme se na budoucí změny a zajišťujeme kompatibilitu svých lokomotiv s novým systémem,“ uvedl Schmidt, proč se dopravce rozhodl vybavení doplnit. Upravené lokomotivy by měl podnik dostávat v letech 2025 a 2026 a jejich životnost by se měla prodloužit o 20 let. Obdobnou modernizací procházely v minulosti i stejné lokomotivy, které vlastní státní firmy České dráhy a ČD Cargo.

Objednali si 13 moderních strojů

RegioJet si postupně později nakupoval a dříve také pronajímal moderní vícesystémové lokomotivy, které mohou jezdit na obou proudových systémech v Česku a na Slovensku a také na systému v Rakousku či Německu. Aktuálně jich provozuje 22. Jedná se o lokomotivy Traxx od Alstomu (dříve Bombardier) a RegioJet má objednáno dalších 13 těchto lokomotiv nejnovější generace, které by měl obdržet letos na podzim.