Lokální média byla v posledních třech dekádách prakticky neviditelná, přestože se na lokální úrovni odehrávají zásadní společenská rozhodnutí. Role profesionálního místního zpravodajství je podceňována či nahrazována jiným typem komunikace, například radničními médii. Výsledkem je vznik lokálních zpravodajských pouští s absencí kritického pohledu na zveřejňování informací, uvedla na základě aktuálních výzkumů Lenka Waschková Císařová z Národního institutu SYRI v Brně.

Je to klíčový zdroj informací ve společnosti

Lokální média jsou klíčovým zdrojem informací ve společnosti. „Měla by lidem nabízet informace z jejich bezprostředního okolí, které jsou důležité pro každodenní život a informované rozhodování. Navíc by měla kriticky nahlížet mocné v lokalitě a pomáhat v orientaci v lokální politice. Celostátní politici se totiž rekrutují právě z lokalit,“ uvedla Waschková Císařová, která působí na Masarykově univerzitě.

Lokálních médií v tuzemsku ubývá

Lokálních médií v České republice nicméně ubývá. „V posledních 15 letech skončila polovina existujících lokálních novin a lokální zpravodajské weby vznikají jen pomalu, což přináší problém. Dochází ke vzniku lokálních zpravodajských pouští, tedy oblastí, kde lidé nemají k dispozici kvalitní, relevantní a kritické informace. Naopak vzniká prostor pro posilování často jednostranné politické propagace prostřednictvím médií municipalit,“ sdělila vědkyně.

Místní novináře je konečně slyšet

Radniční média se od profesionálních lokálních médií značně liší. Absentuje u nich často kritický pohled na zveřejňované informace, který je u profesionálních médií naopak podstatou jejich žurnalistické práce. Waschková Císařová zmínila, že situace se začíná měnit. „Zájem o lokální média se celosvětově i celoevropsky začíná prohlubovat, lokální novináře je tedy konečně slyšet. Situace, kterou popisují, však není úplně optimistická, souvisí totiž šířeji s ekonomickými a technologickými trendy v oboru, které se v menších médiích projevují potenciálně fatálněji,“ řekla odbornice, která se lokálními médii zabývá dlouhodobě.

Vydavatelé jsou pod sendvičovým tlakem

Lokální noviny procházejí několika klíčovými proměnami – digitálním přechodem, hledáním rovnováhy mezi novinami a webem či hledáním funkčního byznys modelu. To vše ale ve výrazně omezenějších podmínkách, ekonomických i personálních, než mají větší média. A potýkají se také se specifickými problémy – v lokalitách se například rychle rozpadá vydavatelská infrastruktura tiskáren, distribučních společností a trafik. Lokální novináři čelí důsledkům tohoto vývoje, mluví například o prekarizovaných pracovních podmínkách. Novináři-podnikatelé pak často zmiňují vyhoření ze začarovaného kruhu změn v podnikání i žurnalistice, ze kterého není úniku. „Také zmiňují problém, který nazývám sendvičový tlak, tedy konkurenční ekonomický tlak na vydavatele v lokalitách shora z regionálních médií a řetězců i zdola od radničních médií, s nimiž soupeří o příjmy z inzerce i publikum,“ dodala Waschková Císařová.

Na výzkumu pracovala dlouhodobě

Situaci v lokálních médiích vědkyně prezentovala na základě dlouhodobého sběru dotazníků v redakcích lokálních médií, ale také 33 hloubkových rozhovorů s novináři z lokálních novin. Další podkladem bylo pozorování v redakcích v letech 2019 a 2020 a následně 17 rozhovorů s novináři z lokálních novin i online médií shromážděných letos od března do srpna.