Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo práce na rozšíření dálnice D1 podél Brna. Stavbaři pracují na prvním úseku mezi mimoúrovňovými křižovatkami Brno-centrum, kde se sjíždí na silnici I/52 na Vídeň, a Brno-jih u dálnice D2 na Bratislavu. Rozšíření 1,4 kilometru dlouhého úseku ze čtyř na šest pruhů by mělo být hotové v roce 2025, stát bude více než miliardu korun, uvedlo ŘSD v tiskové zprávě. Policisté kvůli stavbě posílili hlídky přímo na místě a rozšířili dálniční oddělení v Chrlicích.
D1 je v úseku kolem Brna extrémně zatížená a kapacita dálnice a křižovatek nedostačuje. Při dopravní špičce vznikají kolony a mezi řidiči konflikty. „Navýšení kapacity D1 v okolí Brna nutně potřebujeme, jedná se o extrémně zatížený dálniční úsek, kterým projede každý den téměř 80.000 vozidel. Proto je nejvyšší čas stavbu zahájit a za dva roky ji otevřít pro provoz. Rozšířený třípruh v každém směru pomůže nejen těm, kteří jedou do Česka, ale ulehčí cesty i směrem na Bratislavu nebo Vídeň,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Doplnil, že výběrové řízení na zhotovitele mířilo nejen na cenu, ale také na rychlost stavby jako jeden z klíčových parametrů.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl při zahájení stavby řekl, že neustálý růst dopravy se nezastaví a je potřeba víc takových staveb, i když to znamená nepříjemnosti pro řidiče
„Příprava této stavby nebyla vůbec jednoduchá. Doufám, že se bude dařit, že se nikomu nic nestane a ve spolupráci s policií se podaří udržet maximálně plynulý provoz,“ řekl. Doplnil, že si uvědomuje, jak komplikovaná nyní doprava po Brně je. „Věřím ale, že příští rok, až skončí Žabovřeská, Bauerova, Tomkovo náměstí, se bude žít lépe. Nicméně stále je potřeba dostavba dálniční sítě, aby se doprava rozptýlila,“ dodal.
Dopravní omezení mezi 194. a 196. kilometrem bude podobné, jaké znají řidiči z modernizace D1
Auta projedou dvěma pruhy v každém směru na jednom dálničním pásu, rychlost bude omezená na 80 kilometrů v hodině. Stavba částečně uzavře nájezdové rampy na dálnici. Neprůjezdný bude nájezd z Vídeňské ulice ve směru na Ostravu a z Hněvkovského ulice ve směru na Prahu. Do správného směru se řidiči dostanou po objízdné trase.
Policisté v souvislosti se stavbou posílili hlídky přímo na místě
„Rozšířili jsme dálniční oddělení v Chrlicích, aby tam byl dostatečný počet policistů pro řešení mimořádných událostí a regulaci provozu. Stejně jsme posílili mototým a spustili dohledové centrum, jež má za úkol monitorovat kamerový systém a podle toho koordinovat hlídky,“ řekl ředitel jihomoravské policie Leoš Tržil.
Podle něj lze v úseku očekávat pomalejší, ale plynulý provoz
„S ohledem na dnešní stav to takový problém nebude, protože už nyní řidiči musí jet pomaleji než povolenou rychlostí. Komplikaci vidím v případě mimořádné událostí, jako je vážná dopravní nehoda, kdy přístup složek IZS bude z protisměru, protože nelze vytvořit záchranářskou uličku. S kolegy hasiči i záchranáři jsme vše probrali a domluvili se na konkrétních postupech. Je zřejmé, že kolony budou vznikat a řada řidičů využije alternativní trasy,“ řekl. Dopravní situaci se ve větší míře budou věnovat také policisté z okresu Brno-venkov nebo městského ředitelství.
V Brně dopravu na několika místech omezují stavební práce
Právě D1 někteří řidiči volili jako alternativu k omezenému provozu v jižní části velkého městského okruhu. Pokud se ale nyní rozhodnou jet přes město, tak se zřejmě zpomalení nevyhnou. Omezení je čeká třeba u Tomkova náměstí nebo v Žabovřeské ulici, kde pokračuje stavba velkého městského okruhu.
Nyní zahájená stavba je první akcí na třicetikilometrovém úseku od Kývalky po Holubice, jenž by měl celý mít šest pruhů
V plánu jsou i kompletní rekonstrukce vozovky, mostů či odvodnění a výstavba nových protihlukových stěn. Další stavbou, jíž má ŘSD v plánu, je rozšířit kapacitu mimoúrovňové křižovatky Brno-jih, tedy propojení dálnic D1 a D2. Práce by mohly začít příští rok, což opět přinese dopravní omezení v místě, kde se už dnes ve špičce tvoří dlouhé pomalu jedoucí kolony.