Je to takové stěhování národů v malém. Než před rokem vypukla pandemie koronaviru, sešlo se každý den v bohunickém kampusu 40 tisíc lidí. To už je slušná masa lidí, kteří se za normálních okolností každé ráno tísnili v přecpaných trolejbusech a autobusech, protože do kampusu až dosud nevedla žádná šalina.
To se teď ale rychle mění, protože už naplno běží stavba více než 900 metrů dlouhé tramvajové trati z dopravního uzlu Osová, která se pod Mikuláškovým náměstím zanoří pod povrch. Na trati vzniknou dvě nové zastávky, jedna z nich přímo v tunelu. Ten bude dlouhý 619 metrů a bude zakopaný pod zem v hloubce až devět metrů.
„A protože není díra jako díra, bude se tenhle tunel stavět technologií podzemních pilotových stěn tak, aby stavba co nejméně zatěžovala lidi z okolních domů,“ sdělili představitelé města na webu kopemezabrno.cz.
A právě stavba tunelu teď běží jako na drátkách. „Podzemní stěny hlavní části tunelu máme hotové a teď se vrhneme na betonáž stropu. Na zastávce Nová Jihlavská a v části tunelu pod Jihlavskou jsme přibližně v polovině prací na hrubé stavbě. Před Fakultní nemocnicí pomalu začínáme s budováním přístřešků a nástupišť,“ informuje brněnský dopravní podnik na facebookovém profilu Šalinou na Kampus.
Na tempo stavebních prací se můžou čtenáři zpravodajského portálu BRŇAN podívat ve fotogalerii. Fotky z rychle pokračující stavby sklízejí na sociální síti u Brňanů kladné ohlasy. „Až to doděláte, nechcete si jako melouch vzít dodělat D1? Fakt palec nahoru, jak jedete,“ napsala třeba Klára Sýkorová.
Z reakcí dalších Brňanů je pak zjevné, že stavbu bedlivě sledují a živě o ní diskutují. „Zastávka Osová bude mimo tunel zhruba v místě dnešní zastávky Osová. Konečná bude v místech dnešních zastávek busů Bohunice nemocnice. Jen mi není jasné, kde bude ta podzemní zastávka Nová Jihlavská,“ uvedl třeba František Brandstätter, kterému odpověděl Viliam Hollý: „Nova zastávka Jihlavská bude v místě, kde teď stojí ten stabilní jeřáb, tedy mezi ulicemi U Penzionu a Jihlavská.“
Stavba tramvajové trati z Osové do kampusu přijde na 1,4 miliardy korun, přičemž 85 procent nákladů pokryje evropská dotace ve výši 1,157 miliardy. „Jedná se o stavbu, která z pohledu MHD nemá v novodobých dějinách Brna obdoby. Projekt je unikátní nejen z hlediska rozsahu a charakteru, ale právě i objemem finančních prostředků získaných z dotačních titulů,“ vysvětlil už dřív generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.