Stavba projektu Šalinou na kampus za 1,4 miliardy korun tak vstupuje do závěrečného ověřovacího režimu. Po odzkoušení trati a všech technologií tam dopravní podnik letos dva týdny před Vánocemi spustí ostrý provoz s cestujícími.
Primátorka Markéta Vaňková (ODS) upozornila, že stavba tramvajové trati spojující zastávku Osová s oblastí univerzitního kampusu je projekt, který se připravoval několik let.
„Za pouhé dva roky se jej pak podařilo udělat. Stavba bude obrovským přínosem pro čtyřicet tisíc lidí, kteří do této části Bohunic denně dojíždějí, ať už to jsou studenti, zaměstnanci Masarykovy univerzity nebo Fakultní nemocnice Brno. Děkuji zejména obyvatelům Starého Lískovce a Bohunic, kteří zvládli nekomfortní situace spojené se stavbou, nyní nás čekají poslední tři měsíce prací,“ uvedla Vaňková.
Generální ředitel FIRESTA – FIŠER, rekonstrukce, stavby Pavel Borek poukázal za sdružení stavebních firem na to, že když předloni na jaře se stavbou začínali, udeřil plnou silou covid. Kvůli pandemii chyběli stavební dělníci především ze Slovenska a stavbaři se také potýkali s výpadky dodávek veškerých materiálů, potřebných k výstavbě.
Nová trať s nejdelším tramvajovým tunelem v Česku měří 912 metrů, samotný tunel 602 metry. „Součástí stavby je i vybudování nové podzemní zastávky Západní brána. Ta bude v dohledné době sloužit obyvatelům stejnojmenné zástavby s více než tisícovkou nových bytů,“ vysvětlil radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Novotou svítí také terminál před bohunickou nemocnicí, kde mají šaliny konečnou stanici. U ústí tunelu se nachází i odstavné koleje a provozní budova, která poslouží jako zázemí pro řidiče a předprodej jízdních dokladů.
A právě dnes se mohli představitelé města, novináři a zástupci firem, které se na stavbě podílejí, poprvé svézt tramvají s obousměrným řízením od nemocnice na Osovou a zpět.
„Nyní přecházíme do finální části projektu. Během necelých tří měsíců musíme ověřit, zda trať splňuje všechny provozní, technické i bezpečnostní podmínky a vyzkoušet všechny možné scénáře, ke kterým může dojít. Těšíme se, že od 10. prosince zde zahájíme ostrý provoz s cestujícími,“ sdělil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
„Kromě samotného ověřovacího režimu zbývá do plného zprovoznění trati ještě několik úkonů. Například doplnění chybějících částí komunikací a chodníků před portálem tunelu, terénní úpravy, dokončení provozní budovy, oplocení odstavných kolejí a montáž vrat do tunelu. Čekají nás nyní především veškeré ověřovací zkoušky, revize a náročné legislativní kroky spojené se zahájením provozu, jako jsou podání žádosti o předčasné užívání stavby a zkušebního provozu,“ vypočítal Pavel Borek.