Ve Zlíně mohou lidé od včerejška využít službu sdílení aut. Takzvaný carsharing zde začalo nabízet brněnské družstvo Autonapůl. Zlín je již desátým místem v republice, kde Autonapůl působí, letos by mohl být zahájen provoz i v Jihlavě a Teplicích, řekl ředitel Autonapůl Michal Šimoník. Firma zavedla sdílení aut v ČR jako první v roce 2003, nyní provozuje 72 automobilů asi pro tisíc uživatelů. Zájem o carsharing podle Šimoníka každoročně roste.
"Zdaleka to tady není jako v Německu, kde carsharing využívají více než dva miliony registrovaných uživatelů. Česká republika je úplně na začátku. Ale každý rok máme nárůst o 50 až 100 procent," uvedl Šimoník, podle kterého je v Česku potenciál asi 50.000 až 100.000 uživatelů. Autonapůl eviduje za loňský rok asi milion najetých kilometrů se sedmi desítkami automobilů, v Praze a Brně to bylo po 400.000 kilometrech, zbytek připadá na ostatní části republiky.
Ve Zlíně bude nyní k dispozici jeden vůz, a to Škoda Fabia Combi. "Rozjezd bývá vždy pomalejší, po půl až tři čtvrtě roce se etabluje skupina uživatelů. Před rokem jsme například začali v Českých Budějovicích, kde budeme nyní přidávat auto," uvedl Šimoník. Zájem o zřízení provozu ve Zlíně přišel podle něj přímo od obyvatel a firem.
Typický uživatel carsharingu pro většinu svých cest využívá hromadnou dopravu či kolo, auto používá méně. Uživatelé mají k dispozici síť po celé republice, dojedou například někam vlakem a na místě si půjčí auto. Služby využívají kromě lidí i firmy.
Každý zákazník musí osobně podepsat smlouvu a složit kauci 5000 korun. Auto si poté zamluví přes internet, odemkne ho čipovou kartou nebo mobilním telefonem, klíče jsou v autě. Po konci cesty auto opět odstaví v na daném místě a přijde mu účet za použití auta. Cena se skládá ze dvou složek, platí se za čas, po který má uživatel auto rezervované, a za ujeté kilometry. Cena za ujetý kilometr začíná u Škody Fabia Combi na částce 4,9 koruny a zahrnuje palivo, dálniční známku i servis. Podle Šimoníka je sdílení vozu výhodnější než půjčovny v tom, že půjčovna nabízí auto nejméně na den, carsharing nejméně na hodinu.
Konkurence v oboru v Česku příliš není. Členy Asociace českého carsharingu jsou tři aktivní poskytovatelé, kromě Autonapůl také CAR4WAY a Ajo. Loni v dubnu bylo v nabídce carsharingových společností 344 aut, meziročně o 130 více. "Snažíme se spíše spolupracovat, je to o dlouhodobé propagaci konceptu, než abychom si přetahovali uživatele," uvedl Šimoník. Další vozy nabízejí soukromí majitelé prostřednictvím mobilních aplikací.