Silničáři dokončili modernizaci téměř sedmikilometrového úseku dálnice D46 od Vyškova směrem na Olomouc, s níž začali na jaře. Řidiči po ní pojedou bez omezení od soboty. Zajímavostí tohoto úseku je to, že tříkilometrová část u Vyškova může sloužit jako alternativní přistávací a vzletová dráha pro stíhačky, uvedlo v tiskové zprávě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Silničáři za stavební práce zaplatili 461 milionů korun.
„Na modernizovaném úseku jsme upravili mimoúrovňovou křižovatku Vyškov, postavili jsme novou protihlukovou stěnu u Pustiměře a ve směru na Olomouc jsme vybudovali nový most přes řeku Haná a připojovací pruh,“ uvedl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Protihluková stěna u Pustiměři je přes 400 metrů dlouhá a čtyři metry vysoká. Byla nutná kvůli tomu, že hluk zde překračoval limity
Součástí modernizace je také nový telematický systém, který pozitivně ovlivní bezpečnost provozu. Novinkou je také 18 odstavných ploch – zálivů, kde mohou auta bezpečně zastavit. Dálnice z Vyškova do Olomouce je totiž původně rychlostní silnicí bez odstavného pruhu. I proto se po ní může jezdit víceméně v celé délce 40 kilometrů jen 110 kilometrů za hodinu. Touto rychlostí se nyní může jezdit i v celém zmodernizovaném úseku, v části byla dosud povolená rychlost 100 km/h.
Plocha pro vzlet a přistání stíhaček je zhruba mezi prvním a čtvrtým kilometrem. „Proti standardní betonové dálniční vozovce je vozovka zesílená. Opatření slouží k tomu, že kdyby toto záložní letiště bylo potřeba, tak aby se mohlo využívat ve velmi krátkém čase. Konkrétní stavební prvky si vyžádalo ministerstvo obrany,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podobná přistávací plocha je v Česku ještě na dálnici D1.