Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) očekává, že během zimy získá kladné stanovisko EIA, aby mohlo pokračovat v přípravě dostavby dálnice D52 od Pohořelic na Brněnsku k rakouským hranicím. Poté bude potřeba do projektu začlenit požadavky na ochranu životního prostředí. Zároveň by z hodnocení EIA mělo být jasné, jaká bude zvolena varianta překlenutí Novomlýnských nádrží, řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Jde o 23 kilometrů, první auta by se na novém úseku mohla objevit v roce 2040
Po spoustě let a soudních sporů s odpůrci stavby dálnice pod Pálavou se silničářům podařilo přípravu posunout. Z dřívějších snah o povolování dílčích úseků přešli na přípravu chybějící dálnice jako celku. Jde o 23 kilometrů a silničáři předpokládají, že jezdit by se mohlo po nové dálnici na začátku čtvrté dekády.
Dostanou se do roka do stavebního řízení?
„Předpokládám, že do roka se dostaneme do stavebního řízení, v konceptech už máme připravenou dokumentaci pro stavební povolení. Až dopracujeme detaily, rozešleme ji dotčeným orgánům a asi v pozdější druhé polovině roku požádáme o povolení záměru,“ řekl Fiala.
Zhruba za rok by mohli soutěžit zhotovitele
I když opět očekává střet s odpůrci, kteří již v minulosti u soudu několikrát uspěli, tak díky legislativě by měl být podle něj poměrně rychle vyřešený. „Mohli bychom zhruba za rok soutěžit zhotovitele,“ míní Fiala.
Novomlýnské nádrže překonají formou přísypu
Z EIA má být také zřejmé, jak by měly být překonané Novomlýnské nádrže. „Víceméně všichni jsou pro variantu přísypu, proti estakádě je velký odpor. Pro nás je to důležité z ekonomického hlediska. Estakáda je podstatně dražší varianta,“ řekl Fiala.
Zbylá část D52 přijde na 6,6 miliardy korun
Zbylá část dálnice, tedy bez překonání nádraží, by měla stát 6,6 miliardy korun. Až bude dálnice dostavěná, naváže na již hotovou dálnici v Rakousku směrem do Vídně. Dálnice z Brna do Pohořelic je hotová od roku 1996.