Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo proces posuzování vlivů na životní prostředí EIA u stavby dálnice z Brna na sever, která je označená jako silnice I/73. Jde o 33 kilometrů dlouhý úsek a čtyřkilometrový jižní obchvat Kuřimi, vyplývá z dokumentu na Informačním portálu EIA. Součástí mají být čtyři tunely na hlavní trase a jeden tunel na obchvatu. Jako termín stavby jsou uvedeny roky 2035 až 2038, ovšem s dodatkem, že jsou pouze orientační.
Jde o dálnici, která se začala připravovat a stavět před druhou světovou válkou a měla sloužit jako spojnice Vídně a polské Vratislavi. Obě města byla součástí Hitlerova Německa, proto se komunikaci přezdívá Hitlerova dálnice. Česko se o přípravu stavby snažilo na přelomu 20. a 21. století, ale dodnes je proti trase přes Bystrc citelný odpor mnoha lidí. Jihomoravský kraj trasu prosadil do zásad územního rozvoje.
Silničáři plánují, že postaví komunikaci se čtyřmi pruhy pro rychlost 130 kilometrů za hodinu, obchvat Kuřimi bude jen pro 100 kilometrů za hodinu a o 1,5 metru užší, ale také čtyřpruhový
Silnice má mít začátek mezi Troubskem a brněnskou částí Bosonohy, kde vznikne křižovatka s dálnicí D1. Za křižovatkou má být první tunel s délkou 1230 metrů. Následovat mají další mimoúrovňové křižovatky Žebětín, Bystrc-jih a Bystrc-sever, Rozdrojovice, Knínice, Čebín a Lysice. Blízko křižovatky Knínice má být křižovatka Kuřim-jih jako součást obchvatu a další mimoúrovňová křižovatka Kuřim-Česká bude navazovat na jihovýchodě Kuřimi na dnešní konec čtyřpruhové silnice z Brna do České.
Dva tunely Bystrc I a Bystrc II povedou jižně a severně od hráze Brněnské přehrady, most přes Svratku má být překrytý a celková délka tunelů a tubusu má být téměř tři kilometry. Následovat má ještě půlkilometrový tunel Malhostovice a na obchvatu Kuřimi bude tunel dlouhý 1340 metrů.
Kritickým místem z hlediska kumulace hlukové zátěže bude křížení s dálnicí D1, protože v souběhu s ní má vést vysokorychlostní trať a větve křižovatky má přecházet po náspech a mostech
V dokumentu je vyhodnocen hluk zvlášť pro silniční a zvlášť pro železniční dopravu. Samostatně budou podle dokumentu stavby hlukové limity splňovat. Není ale zřejmé, jak bude vypadat součet hluku ze silnic i z železniční tratě. „Energetický součet zdrojů hluku proveden nebyl, neboť není znám vztah mezi synergickým působením různých kategorií zdrojů hluku, jako jsou doprava silniční a železniční, a jejich zdravotními účinky. Pro synergické působení různých kategorií zdrojů hluku nejsou rovněž stanoveny hygienické limity a postupy hodnocení,“ uvádí se v dokumentu.
Na severu má tento úsek končit mezi Bořitovem a Lysicemi, následující úsek do Svitávky by se měl stavět podle plánu silničářů v letech 2026 až 2029. Dálnice od Brna na sever má především odlehčit přetížené silnici I/43 a obcím severně od Brna, jimiž prochází. Na severu se má v budoucnu napojit na dálnici D35, s jejíž výstavbou se počítá v budoucích letech.