Odstřely skalního masívu, horolezci zavěšení na skále, potápěči v řece Svratce. To vše patřilo k technologicky mimořádně náročné stavbě Velkého městského okruhu (VMO) v Žabovřeské ulici v Brně. Silničáři ve spolupráci s městem stavbu dnes odpoledne zprovoznili ve čtyřpruhovém uspořádání. Rozšíření silnice I/42 v úseku, kde denně projede čtyřicet tisíc aut, výrazně pomůže omezit dopravní kolony v západní části města.
V každém směru se bude plynule jezdit v úterý
Řidiči se podle ředitele ŘSD Brno Davida Fialy dočkají plynulé jízdy ve dvou jízdních pruzích v každém směru nejpozději v úterý ráno. „Dnes večer začneme odstraňovat dopravní omezení,“ řekl Fiala. Druhou etapu Žabovřeské zahájili v prosinci 2020. Stavba je součástí VMO, který po dokončení odstraní neúnosnou zátěž hlavních ulic a umožní rychlý přesun z jedné strany Brna na druhou.
Součástí stavby je půlkilometrový tramvajový tunel ve skále
Stavba v Žabovřeské patřila podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla k technologicky nejnáročnějším projektům ŘSD. Na jedné straně ji limitovala řeka, na druhé skalní masív pod Wilsonovým lesem. Díky přesunu tramvajové trati do tunelu ve skále, který má délku půl kilometru a šířku 9 metrů, mohly vzniknout dva jízdní pruhy v každém směru. U severního portálu tunelu vybudovali silničáři a stavbaři provozně–technologický objekt. Pro větší bezpečnost chodců osadili lávku pro pěší. Součástí stavby bylo také vybudování silniční galerie, nábřežní zdi, protihlukových stěn, opěrné a zárubní zdi.
Na stavbě se podíleli i netradiční pomocníci
„Na stavbě pracovali i netradiční pomocníci. Potápěči nám například pomáhali čistit koryto řeky Svratky. Horolezci zajistili svahy Wilsonova lesa. K rozpojování skalního masivu jsme například využili 11,3 tun trhaviny a celkově odtěžili 24 000 m³ horniny. Chci poděkovat za spolupráci městu Brnu a věřím, že stavba přinese obyvatelům výraznou úlevu,“ uvedl Mátl.
VMO bude po dostavbě nejdůležitějším prvkem silniční části dopravního systému města
VMO Brno v celkové délce 20 km bude po svém kompletním dobudování nejdůležitějším prvkem silniční části dopravního systému města. „Z hlediska velikosti investice se jedná o projekt v rozsahu desítek miliard korun. Jeho realizace je připravována již od roku 1947 a záměr výstavby Velkého městského okruhu Brno patří dlouhodobě mezi priority ve výstavbě silniční sítě v České republice,“ upřesnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Chodci můžou navštívit kapli svatého Antonína Paduánského
Primátorka Markéta Vaňková (ODS) poděkovala řidičům a místním obyvatelům za trpělivost během dopravních omezení a stavebních prací. „Nejvíce se tato situace dotkla oblasti Jundrova, kde se s koncem objízdné trasy všem velmi uleví. Velký městský okruh na Žabovřeské v sobě spojuje velké množství dílčích akcí. A ačkoli se stavba zdá být zasvěcena především motorové dopravě, není tomu zcela tak. Z Wilsonova lesa se návštěvníci už během příštího roku dostanou na Žabovřeskou novými cestami. Procházku po pochozí střeše silniční galerie, kde vznikla relaxační zóna, můžou spojit s návštěvou zrekonstruované kaple svatého Antonína Paduánského, která vloni získala ocenění nejlépe opravená památka Jihomoravského kraje,“ doplnila Vaňková.