Soud dnes vyhověl správní žalobě, kterou podala Česká společnost ornitologická (ČSO) na ministerstvo dopravy kvůli povolení výstavby lanovky v Brně. Rozhodnutí je pravomocné, lze se proti němu bránit kasační stížností u Nejvyššího správního soudu. Lanovka má vést z Pisárek k univerzitnímu kampusu v Bohunicích. Vedení Brna pokládá projekt za 950 milionů korun za přínosný z dopravního hlediska, na 6000 lidí ale proti lanovce podepsalo petici.
Pražský městský soud zrušil jak dubnové rozhodnutí ministerstva dopravy o povolení stavby, tak i předchozí rozhodnutí drážního úřadu z října roku 2022. Věc úřadům vrátil k dalšímu řízení. „Dospěli jsme k jednoznačnému závěru, že obě dvě ta rozhodnutí nemohou obstát a je na místě je zrušit,“ uvedl předseda senátu pražského městského soudu Ladislav Hejtmánek.
Drážní úřad podle soudce své rozhodnutí vydal, ačkoliv bylo zjištěno, že na dotčeném území se vyskytují zvlášť chráněné druhy živočichů a záměr na ně bude mít spíše negativní vliv. Měl proto před rozhodnutím provést příslušné řízení podle zákona o ochraně přírody a krajiny. „Neříkáme, že záměr nelze realizovat, ale říkáme, že řízení musí proběhnout,“ vysvětlil předseda soudního senátu.
Ornitologové dlouhodobě upozorňují na to, že stavba by nenávratně poškodila cennou lesní lokalitu na pravém břehu řeky Svratky, a to včetně největšího jihomoravského nocoviště havranů a kavek
Žalobě ČSO přiznal dříve pražský městský soud odkladný účinek, čímž pozastavil účinky stavebního povolení až do skončení soudního řízení.
ČSO tvrdí, že v biologickém hodnocení projektu jsou faktické chyby a nedostatky. Podle ornitologů ignoruje fakt, že v lokalitě žijí zvláště chránění živočichové. Obávají se kolizí ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami i rušení všech živočichů. Kromě dopadu na přírodu upozorňuje organizace i na chybějící studii, ze které by vyplývaly náklady a přínosy stavby. K žalobě se připojilo i několik vlastníků nemovitostí u zamýšlené lanovky, kteří poukazovali na to, že stavba zásadním způsobem naruší jejich soukromý a rodinný život.
Vedení města ohledně projektu argumentuje mimo jiné tím, že do univerzitního kampusu a okolí cestuje denně mnoho lidí a že by lanovku mohli využívat ti, kteří budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny. Brněnský dopravní podnik již dříve uvedl, že lanovka může sloužit i zaměstnancům a pacientům fakultní nemocnice. Potřebu lanovky ale zpochybňují třeba i opoziční Zelení. Uvádějí, že oblast kampusu i halu už dostatečně obsluhují tramvaje, trolejbusy a autobusy.