Správa železnic (SŽ) má pravomocné územní rozhodnutí pro stavbu Boskovické spojky, která má zrychlit a zjednodušit cestování mezi Boskovicemi a Brnem. Stavět by chtěla v letech 2026 a 2027. Příprava přímého spojení trvá prakticky od roku 2006, proti byla obec Lhota Rapotina. Letos na jaře chce SŽ vypsat výběrové řízení na tvůrce projektové dokumentace, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
O Boskovickou spojku usiluje Jihomoravský kraj kvůli tomu, aby vlaky do Brna mohly jezdit přímo bez nutnosti přestupů ve Skalici nad Svitavou a o několik minut rychleji. Zároveň by se zjednodušilo dojíždění z některých obcí na Boskovicku do Brna, protože by se dalo přestoupit z autobusu v nich, a ne až v Blansku.
Dříve se mluvilo o termínu stavby v roce 2018, později se stále odsouval kvůli požadavkům Lhoty Rapotiny, která se také nakonec odvolala proti územnímu rozhodnutí. Odvolání však loni ministerstvo pro místní rozvoj zamítlo
„Ke konci roku 2025 bychom rádi vypsali tendr na zhotovitele stavby. Ta by v případě hladkého průběhu soutěží a získání stavebního povolení mohla začít na začátku roku 2026 a skončit ke konci roku 2027,“ uvedl Gavenda. Jde zhruba o kilometr železniční novostavby, náklady činí podle původní dokumentace pro územní rozhodnutí 1,8 miliardy korun.
Pro příměstskou dopravu v okolí Brna by šlo o poslední stavbu, kterou v minulosti Jihomoravský kraj vyžadoval
Již dříve se podařilo obnovit trať z Hrušovan u Brna do Židlochovic a elektrizovat lokálku ze Šakvic do Hustopečí. Díky tomu je možné vést přímé vlaky z Brna do Židlochovic i Hustopečí. Letos na konci roku skončí také elektrizace a pokládání druhé koleje ze Střelic do Zastávky u Brna, což umožní jezdit do Zastávky častěji, rychleji a s větší pravidelností. Někdy v budoucnu by mohla vzniknout také nová trať do Znojma, která by odbočovala u Unkovic z budoucí vysokorychlostní tratě a lidé by tak místo autobusem mohli jezdit vlakem.