Správa železnic (SŽ) ze svého rozpočtu na příští rok vyčlenila na investice 39,3 miliardy korun, dosud nejvíce. Loni to bylo 37,5 miliardy korun. Na opravy a údržbu tratí půjde 19,5 miliardy korun, 2,3 miliardy korun na rekonstrukce nádražních budov. Novinářům to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Správa železnic v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) získá 62,7 miliardy korun, o miliardu více než letos. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má v roce 2025 z fondu získat rekordních 80,7 miliardy korun.
Rozdíl mezi investicemi do železniční a silniční infrastruktury podle Kupky odpovídá přichystaným projektům. Loni uvedl, že doufá v to, že investice do infrastruktury v dalších letech budou vyrovnanější. „Zejména ten příští rok už tomu přinese další posun, protože zahájení výstavby těch dvou úseků rychlých spojení mezi Brnem a Přerovem bude znamenat i do budoucna další navyšování nutných finančních prostředků i do investic v oblasti železnice,“ řekl ČTK Kupka.
Kromě zahájení stavby vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Brnem a Přerovem, kde se bude jezdit maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině, bude SŽ v příštím roce pokračovat s přípravou dalších úseků
Aktuálně je podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody vyprojektovaných 351 kilometrů VRT z celkových 753 kilometrů. SŽ teď hledá v soutěži architektonický návrh pro terminál Kořenice-Bečváry, tendr vyhodnotí v březnu příštího roku.
SŽ v příštím roce plánuje dokončit modernizaci 47 kilometrů tratí, do konce letošního roku to bude 73 kilometrů. V roce 2025 se bude stavět trať z Prahy přes ruzyňské letiště do Kladna. Modernizací mají projít železniční uzly v Hradci Králové a České Třebové.
Letos byly dokončeny rekonstrukce a modernizace 30 nádražních budov, například v Pardubicích, Plzni nebo v Ostravě-Vítkovicích. V roce 2025 začne rekonstrukce dalších více než 20 budov. Nové budovy vznikají v pražských Bubnech, Mladé Boleslavi nebo v Brně-Králově Poli. Rekonstrukce čeká i zbývající část Fantovy budovy hlavního nádraží v Praze. Pokračovat bude modernizace pražského Masarykova nádraží nebo nádraží Praha-Smíchov.
Do jednotného evropského automatického vlakového zabezpečovače ETCS bude SŽ podle Kupky v příštím roce investovat řádově stovky milionů korun. Do roku 2030 stát do nového systému investuje 34 miliard korun. Do výhradního provozu pod dohledem ETCS přejde od 1. ledna nejdříve trať Česká Třebová – Olomouc – Přerov, od 8. ledna Břeclav – Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová – Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice – Česká Třebová. Výhradní provoz se od ledna týká 622 kilometrů tratí. Do roku 2030 se počítá s vybavením dalších 4000 kilometrů tratí systémem ETCS, například v roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice.