Brněnský dopravní podnik řeší od prosince výrazně větší počet případů posprejovaných tramvají na konečné linky 8 v Líšni. Spolupracuje proto s policií, které předává potřebné informace i kamerové záznamy, aby byli pachatelé dopadeni, řekla mluvčí podniku Hana Tomaštíková. Nejen, že městský dopravce musí platit za vyčištění vozů, ale zároveň tramvaj nemůže do provozu. Strategií podniku totiž je, aby posprejované vozy po městě nejezdily.
Počmárané tramvaje stahují do vozovny
„Okamžitě takové vozy stahujeme do vozovny. Pokud si vandalové myslí, že celé město bude obdivovat jejich výtvor a budou slavní, tak nikoli,“ uvedla Tomaštíková.
Před 10 lety zdevastovali podzemní zastávku
Problémy v Líšni řešil dopravní podnik před deseti lety v zastávce Jírova, která sousedí s konečnou na Mifkově. Podzemní zastávku z roku 1998 tehdy zdevastovali vandalové. Podnik ji dal opravit, opatřil uzamykatelnými vraty a zajistil funkci nočního hlídače, aby zde mohly čtyři tramvaje zůstávat přes noc a nemusely absolvovat dlouhou cestu do vozovny.
Náklady na odstraňování škod sprejerů rostou
Náklady na odstraňování škod způsobených vandaly podle Tomaštíkové každoročně rostou, i když je to částečně dáno i růstem cen materiálu a práce. Za loňský rok činily 6,2 milionu korun, předloni 4,5 milionu korun. Největší škoda bývá na tramvajích, loni 2,4 milionu. Výrazně se však loni zvýšily škody, které se netýkají vozidel. Nejčastěji jde o vybavení zastávek či jízdenkové automaty. Meziročně vzrostly z 1,3 na 2,2 milionu korun, uvedla mluvčí podniku.
Vandalové také škrábou a leptají okna
Kromě sprejování karoserií vozidel vandalové škrábou a leptají okna. Díky tomu, že dopravní podnik okamžitě stahuje posprejované vozy do vozovny, ale sprejování ubylo, uvedla mluvčí. Na zastávkách vandalové často ničí označníky, čmárají po jízdních řádech nebo je rozřezávají. V některých případech se daří viníka poměrně rychle dostihnout, když řidič či cestující okamžitě přivolají strážníky, doplnila Tomaštíková.