Stará budova mikulovského nádraží na Břeclavsku půjde k zemi a Správa železnic (SŽ) postaví novou. S městem nyní připravuje komplexní řešení dopravního terminálu, aby vznikl komfortní přestupní uzel mezi vlakovou a autobusovou dopravou, řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Objekt už neodpovídá potřebám cestujících
Do Mikulova každoročně proudí tisíce turistů a značná část právě vlakem díky tomu, že je město dobře dostupné z Břeclavi, kde zastavují mezinárodní spoje ze Slovenska, Maďarska, Rakouska i Polska. „Stavebně technický stav nádražní budovy i její dispoziční řešení už neodpovídají současným potřebám,“ řekl Gavenda. A to jak potřebám železničním, tak potřebám cestujících. V poměrně velké budově je i několik drážních bytů, ale kvůli špatnému stavu už nejsou využité a nikdo v nich nebydlí. Centrální komise ministerstva dopravy už demolici a stavbu nové budovy schválila.
Příprava stavby je na začátku
Příprava stavby je však zatím spíše na začátku. „Nyní se připravuje zadání architektonické soutěže a upřesňuje se rozsah a struktura investice ze strany Mikulova i Správy železnic. Spolupracujeme s městem na přípravě komplexního řešení celé lokality. Následně se uskuteční výběrové řízení na zhotovitele studie řešení celého dopravního terminálu,“ upřesnil Gavenda. Vzhledem k tomu, že se teprve projektuje, přesná cena ještě není známá, ale podle mluvčího půjde o finančně náročnou investici. Stejně tak nejsou zatím známé termíny stavby.
Vlaky do Mikulova začaly jezdit z Břeclavi v roce 1872
Vlaky do Mikulova začaly jezdit z Břeclavi v roce 1872, kdy byla zprovozněna trať Břeclav – Hrušovany nad Jevišovkou. Už o dva roky dříve vzniklo spojení Hrušovan a Znojma jako odbočka od tratě Vídeň – Brno přes Laa an der Thaya a Hevlín. Toto přeshraniční spojení zaniklo po druhé světové válce. Trať z Břeclavi do Mikulova prošla před pěti lety významnou modernizací, díky níž se výrazně zvýšila rychlost až na 120 kilometrů za hodinu. Cesta osobním vlakem tak trvá po 24 kilometrů dlouhé trati stejný počet minut.