Stavba části velkého městského okruhu na Žabovřeské, která měla odstartovat na začátku srpna, se proti plánu zpozdí. Poslední stavební povolení, které mělo nabýt právní moci minulý týden, bylo před pár dny napadeno spolkem Voda z Tetčic.
Stavba je po všech směrech připravena na zahájení. Úspěšně bylo dokončeno výběrové řízení na zhotovitele, proběhly lhůty pro odvolání, stavební firma je připravena začít se stavebními pracemi podle plánu, tedy na začátku srpna. Pravomocná jsou tři za čtyř stavebních povolení. Poslední, ale zároveň nejobsáhlejší, bylo před nabytím právní moci napadeno spolkem Voda z Tetčic. „Jak je patrné už z názvu spolku, není primárně usídlen ani zaměřen na území města Brna. Tento fakt se také potvrdil po prostudování odvolání ke stavebnímu řízení. Všechny uváděné výtky směřují pouze k formálnímu procesu stavebního řízení a nijak neřeší stavbu jako takovou, nepřichází s faktickými podněty ke zlepšení stavby,“ uvedl náměstek primátora města Brna pro oblast investic a dopravy Richard Mrázek.
Teoreticky by se na základě dalších tří povolení stavět mohlo, hlavní investor – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) to ale nechce, neboť jde o povolení na hlavní trasu.
Námitky, které vyslovil spolek Voda z Tetčic, se týkaly procesu stavebního řízení, procesního souladu projektové dokumentace ke stavebnímu povolení s územím rozhodnutím, platnosti a aktuálnosti podkladových rozhodnutí a závazných stanovisek výkonné státní správy (např. Krajská hygienická stanice, Ministerstvo životního prostředí, vodoprávní úřad…) a stanoviska EIA.
V průběhu stavebního řízení neprojevil tento spolek žádný zájem připomínkovat stavbu, dokonce ani během předcházejícího procesu získání EIA, tedy vyhodnocení vlivu na životní prostředí. V obou případech přitom tuto možnost měl a své námitky mohl uplatnit.
Žabovřeská je asi kilometr a půl dlouhý úsek městského okruhu, který disponuje jedním pruhem v každém směru, a z obou stran navazují již hotové úseky. Momentálně je tam ale situace taková, že v době dopravní špičky působí Žabovřeská na obou stranách jako zátka.
Se stavbou první etapy se mělo začít od mimoúrovňové křižovatky Kníničská a trvat měla necelé dva roky. Celá stavba až do Pisárek měla trvat do roku 2023.
Spolek do této chvíle se svými podněty ani neoslovil žádného z investorů. Oba investoři jsou připraveni diskutovat, což ostatně provádějí už nyní a se zúčastněnými stranami vedou jednání i nad rámec svých povinností. „Na konci loňského roku a opakovaně v červnu letošního roku dobrovolně zorganizovali veřejná projednání. Na ně byla zvaná široká veřejnost, která mohla a také diskutovala o věcné stránce stavby, o jejích dopadech na okolí v průběhu výstavby i po jejím ukončení. V diskuzi zaznívala stanoviska z úhlu pohledu pěších, městské hromadné dopravy i dopravy automobilové, nových koridorů zeleně, městského mobiliáře nebo třeba prostoru pro venčení psů. Ze strany veřejnosti také zazněly návrhy na zlepšení zejména ve vztahu ke krátkodobým objízdným trasám, obyvatelé přitom uplatnili své znalosti lokality a místních zvyklostí. Tyto připomínky pak byly zapracovány do projektové dokumentace, protože se potvrdilo, že přinášejí pozitiva. S ohledem na dosavadní průběh všech povolovacích procesů je odvolání překvapením,“ popsal ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala. Stavba je teď pozastavena s výhledem zpoždění v řádu měsíců, než bude možné úředně vypořádat formalistické požadavky cizího spolku, který v Brně ani nežije.