Centrální stavební úřad dnes otevřel v brněnské Orlí ulici. Do budovy bývalé pošty se přesunuly všechny stavební úřady z městských částí. Výjimkou je úřad pro Brno-střed, jenž bude ještě nejdéle rok sídlit v nedaleké Měnínské ulici, řekl novinářům tajemník magistrátu Oliver Pospíšil. Dnes také začíná platit nový stavební zákon a s ním spojená digitalizace stavebního řízení pro pozemní stavby jako bytové či rodinné domy. Brněnským úředníkům se ráno do systému přihlásit nepodařilo. Problém vnímají v možném přetížení systému. Spuštění očekávají dnes či v úterý.

Proškolení úředníků hodnotíme jako nedostatečné, řekl radní

„Předpokládali jsme, že systém nebude hned fungovat. Nelze očekávat, že by byl ostrý provoz bez potíží, stavební úřad rozbíháme strašně rychle,“ uvedl radní pro územní plánování a rozvoj Petr Bořecký (ANO). „Pro zaměstnance úřadu připravilo ministerstvo k nové agendě webináře a instruktážní videa. Dostupná byla i základní testovací aplikace, která ale zaměstnancům ve finále moc neukázala. Kolegové tedy proškolení zaměstnanců stavebních úřadů hodnotí jako nedostatečné,“ dodal radní. Primátorka Markéta Vaňková (ODS) vyzvala s ohledem na nový stavební zákon a zároveň novou strukturu úřadu v příštích týdnech ke shovívavosti.

O přesunu úřadů rozhodli brněnští zastupitelé loni v prosinci

Jedním z důvodů byl jednotný výklad územního plánu a brněnských stavebních předpisů. „Nový stavební zákon výklad územního plánu totiž přenáší výhradně na stavební úřady. Zároveň od tohoto kroku očekáváme větší profesionalizaci a také zastupitelnost zaměstnanců. Jeden velký odbor se zázemím magistrátu se i lépe vyrovná s otázkou digitalizace než 20 menších úřadů při městských částech,“ míní Bořecký.

Budovu pro úřad město koupilo za 215 milionů od České pošty

Vzhledem k tomu, že i v předchozích letech sloužila pro administrativu, nebyly do ní potřeba větší zásahy. Dělníci tam pokládali nové elektrorozvody nebo malovali stěny, práce budou ještě pokračovat. „Jsme v historické budově, která má velké kanceláře. Chtěli bychom je rozdělit tak, aby to úředníkům vyhovovalo, takže spíše menší kanceláře třeba po dvou lidech,“ řekl Pospíšil. Město dosud na zprovoznění a vybavení budovy vynaložilo přibližně 23 milionů korun a s podobnou částkou počítá ještě do konce roku, dodal tajemník.

Stavební úřad má 150 funkčních míst

Z nich jsou plně obsazeny všechny manažerské a administrativní pozice. Ostatní, například stavební referenti nebo technici, jsou zajištěni z 80 procent. „Dobíhá další výběrové řízení, kde jsme se zaměřili na okolí Brna a absolventy. Do září bychom se mohli dostat na 90 procent. Stávající zaměstnanci ze stavebních úřadů městských částí tvoří 72 procent z celkového počtu nového úřadu. Nezastírám, že jejich pocity nebyly ideální, protože rozhodnutí o přesunu padlo bez ohledu na jejich názor, což je vždy nepříjemné, nicméně to dobře dopadlo a většina přešla. Někteří pracovníci v městských částech se rozhodli nepřejít také s ohledem na to, že jsou již ve starobním důchodu a nemělo pro ně smysl učit se nový stavební zákon,“ sdělil Pospíšil.

Počítače dorazily zatím jen zčásti

Výpočetní technika, notebook a dva monitory na zaměstnance, kterou mělo dodat ministerstvo pro místní rozvoj, zatím dorazila jen z části. Magistrát proto dočasně vybavil kanceláře svou technikou, kterou pak nahradí za novou z ministerstva. Odbor územního plánování a stavebního řádu do své struktury včlení i nynější odbor územního plánování a rozvoje. Jeho zaměstnanci budou zatím na nynější adrese v Kounicově ulici, v budoucnu by se ale také měli přesunout na Orlí.