Brněnský dopravní podnik v pátek zahájil zkušební jízdy trolejbusů SOR TNS 12 s cestujícími. Jedná se o vozidla, která si sám kompletuje z dodaných dílů v dílnách v komínské vozovně. K dispozici má zatím dvě vozidla, která jezdila v březnu bez cestujících. Nyní musí s cestujícími najet obě dohromady 20 tisíc kilometrů, a až poté budou moci zamířit do běžného provozu, řekla mluvčí podniku Barbora Doležalová. Očekává, že se tak stane na podzim.
Na každém trolejbusu ušetří 2,5 milionu
Dopravní podnik usiloval o kompletaci vlastních trolejbusů řadu let. Nyní ušetří na každém kusu 2,5 milionu korun proti tomu, kdyby trolejbusy kupoval kompletní od dodavatele. Smlouvu má uzavřenou s firmou SOR Libchavy na nákup až 40 trolejbusů do roku 2025. „První dva trolejbusy jsme kompletovali od loňského podzimu a smlouvu bychom rádi využili na maximum,“ řekla Doležalová. Pokud by se totiž dařilo zařadit do provozu 40 nových trolejbusů, tak bude možné zároveň díky nově nakupovaným parciálním trolejbusům postupně vyřadit 20 a více let staré trolejbusy 21Tr.
Vlastní kompletace vozů je správná cesta, řekl Havránek
Minulý pátek vyjely trolejbusy na linku 30 a v sobotu i na linku 37. Mohou vyjet také na další linky obsluhované z Komína klasickými krátkými trolejbusy, například linky 32, 34, 38 a 39. „Myšlenka, kompletovat po tramvajích i vlastní trolejbusy, se ukazuje jako správná cesta. Máme kapacity, znalosti, dovednosti a kvalitní pracovníky,“ uvedl generální ředitel Miloš Havránek.
Montáž se zrychluje
Zatímco kompletace prvního trolejbusu trvala 48 dnů, u druhého jen 36. „Učíme se rychle. Na kompletaci se podílí 12 lidí,“ řekl technicko-provozní ředitel dopravního podniku Vítězslav Žůrek. Podnik si v minulosti kompletoval tramvaje Vario a v současnosti pracuje na tramvajích přezdívaných Drak.
Trolejbusy Mario jsou klimatizované
Trolejbusy z projektu Mario jsou plně klimatizované, což jsou v Brně zatím pouze kloubové trolejbusy 27Tr dodávané v letech 2021 a 2022. Letos má podnik obdržet také deset parciálních trolejbusů 32Tr od Škody Electric, které jsou vzhledově shodné, a do roku 2025 má uzavřenou opci na dalších 30 s cenou 11,8 milionu korun za kus. Celkem má podnik v provozu téměř 150 trolejbusů, což je nejvíce v Česku.