Brněnské nemocnice se potýkají s velkým náporem na své pohotovostní služby. Důvodem je nedostatek lékařů, kteří by byli ochotni tyto služby sloužit, i to, že je lidé využívají nadbytečně místo toho, aby obtíže řešili v pracovní době se svým lékařem.
Fakultní nemocnice Brno kromě dětské pohotovosti, kde pozoruje velký nápor dlouhodobě, zaznamenala potíže také na svém nízkoprahovém příjmu. Pracoviště je určené pro lidi s dušností, srdečním selháním, bolestí na hrudi, cévní mozkovou příhodou nebo epilepsií. Lidé tam ale míří i s bolestmi zad nebo rýmou.
„Podle našich zjištění přijde na nízkoprahový příjem až 65 procent lidí s obtížemi, se kterými si běžně poradí i jejich praktický lékař, nebo lze vyřešit bez návštěvy nízkoprahového příjmu, který si lidé často pletou s pohotovostní službou praktického lékaře. Takovou pohotovost my nemáme,“ uvedla mluvčí nemocnice Veronika Plachá.
Za minulý rok prošlo nízkoprahovým příjmem téměř 17.300 pacientů, v nemocnici jich nakonec zůstalo necelých 6000
Letošní čísla jsou obdobná. „Lidé sem chodí i s bolestmi zad nebo nachlazením. Máme také několik raritních kousků, které se opakují. Patří mezi ně třeba ošetření s klíštětem na penisu, puchýře na noze nebo bolest hlavy po styku. Problém je, že se tím prodlužují čekací doby na ošetření a lidé si stěžují, že dlouho čekají. My ale musíme provést vždy velmi důkladné vyšetření, zda se nejedná o nějaký závažný stav,“ řekla Plachá.
Pohotovostní službu praktického lékaře v Brně má Úrazová nemocnice
Kromě toho provozuje také stomatologickou pohotovost. Právě tam se postupem času pracovní doba stomatologů zkracovala a nyní tam slouží jeden zubař do půlnoci. Nápor pacientů na jednoho lékaře tak výrazně vzrostl a nemocnice se potýká i s tím, že na pohotovost dorazí lidé, kteří roky vynechávali preventivní péči.
Svatoanenská fakultní nemocnice nabízí pohotovost ORL nebo při potížích s očima
Mluvčí nemocnice Jiří Erlebach i tady potvrzuje velký nápor. Oddělení nemocí očních a optometrie ve všední dny, kdy pohotovostní služba trvá od 15:30 do 7:00 druhého dne, ošetří průměrně 15 až 20 pacientů.
Řešením by podle nemocnice mohlo být celoplošné zvýšení poplatku za ošetření v době pohotovosti. „Zejména jako prevence zneužívání ošetření v době pohotovosti. Podle našich zkušeností asi třetina pacientů přichází s ne zcela akutně vzniklými potížemi. Někteří pacienti uvedou, že potíže mají i několik dnů až týdnů. Buď se jim ale nechce čekat na ošetření v běžné pracovní době nebo uvádějí, že se nemohli uvolnit z práce, a přijdou o víkendu,“ dodal Erlebach.