Velká část zákazníků si k tomu koupí do trojkombinace i autosedačku, která jde připevnit na podvozek, řekl ČTK na brněnském veletrhu Prodítě vedoucí marketingu mělnického výrobce Patron Bohemia Jan Zaplatílek. Absolutní menšina chce pouze jednu variantu kočárku a oblíbené jsou stále "golfáče" jako lehký a skladný kočárek na teplé měsíce a na dovolenou pro děti, které už z velké části chodí samy.
"Lidé se už nechtějí obtěžovat dokupováním drobností. Nabídku kompletního setu nabízí i ostatní výrobci. Proto jsme již před lety vyvinuli modulární systém, kdy si zákazník nejprve vybere podvozek a poté další části, aby mu vyhovovaly funkčně i designově. Díky stavebnicovému systému si každý může koupit de facto jiný kočárek," řekl Zaplatílek.
Velká variabilita při výběru je jednou z konkurenčních výhod, na které Patron Bohemia sází. Je jediným českým výrobcem kočárků, většinu trhu zabrali dovozci z Číny a Polska. "Existuje ještě několik firem, které si nakupují komponenty a kočárky v Česku skládají. My si ale až na drobnosti všechno vyrábíme sami, kupujeme jen suroviny," uvedl manažer divize Baby Petr Šťastný.
V posledních pěti letech se také zvyšuje zájem o kočárky, které obstojí i v turistickém terénu. "Lidé žijí aktivněji a nechtějí životní styl po narození dítěte měnit, proto se jim musí kočárek přizpůsobit," řekl Zaplatílek. Některé podvozky se dělají primárně do terénu, ale tak, aby byly snadno ovladatelné jednou rukou i například v obchodním centru. A naopak městské podvozky se dělají tak, aby dokázaly projet po nerovné cestě v parku.
Konstrukce kočárku jsou dnes z velké části hliníkové. "Někteří výrobci používají hodně plasty, ale my sázíme na hliník jako pevný a lehký materiál. Vnější textilie už máme více než deset let takové, aby nepropustily vodu. Textilie, s nimiž dítě přijde do styku, jsou v posledních letech nejčastěji z přírodní nebělené bavlny, na to maminky hodně slyší," uvedl Zaplatílek. Nejčastěji lidé kupují kočárky od mělnické firmy v cenovém rozpětí 15.000 až 22.000 korun.
V silné konkurenci zahraničních výrobců se daří Patronu uspět díky schopnosti individualizovat výrobu, protože v každé zemi či regionu je poptávka odlišná. "Zvlášť proto, že kočár lze dnes zařadit mezi módní zboží. Číňané vyrábějí jeden kočár pro celý svět," uvedl Šťastný.
Z Mělníka se kočárky vyvážejí zhruba do 20 zemí, na jejich výrobě a prodeji se podílí stovka lidí. Firma vznikla v roce 1994 jako rodinná a roční výnosy se pohybují kolem 100 milionů korun. Vyrábí i kočárky pro tělesně postižené děti, autosedačky a je také importérem rehabilitačních pomůcek.