Zatímco první lahve s vínem označeným symbolem rytíře na koni a oficiální značkou Svatomartinské se začnou prodávat a otevírat až v sobotu, touto dobou už je možné ochutnat řadu vín z letos sklizených hroznů. Vína označovaná jako mladá nebo první existují na trhu vedle těch svatomartinských a vyrábějí je vinařství malá i velká. Sdělili to zástupci vinařství i Národního vinařského centra, které zajišťuje hodnocení vín.
Značku získali velcí producenti i malí vinaři
Mezi 76 vinařstvími a vinaři, jejichž 326 vín letos získalo značku Svatomartinské po hodnocení odborné komise, jsou velcí producenti jako Bohemia Sekt nebo Znovín, i malá vinařství s produkci do 50.000 lahví ročně. Jedním z nich jsou i Moravčíkova vína z Horních Věstonic na Břeclavsku, která letos získala značku pro čtyři druhy vína. „Líbí se nám tradice s ní spojená, ale oceňujeme i to, že vína musí projít odborným hodnocením a získat určitý počet bodů, což je zárukou kvality,“ řekl jeden z majitelů Vladislav Moravčík. Svatomartinská vína začleněná pod oficiální značkou podle něj požadují i zákazníci.
Vyrábějí vlastní mladé víno
Vinařství Piálek&Jäger z Nového Šaldorfu na Znojemsku jde opačnou cestou. „Vyrábíme vlastní mladé víno, nemáme důvod hlásit se o svatomartinské, nic nám to nepřidává, zato je s tím spojená spousta zbytečné byrokracie. O mladá vína je zájem i tak,“ uvedl spolumajitel a výrobní ředitel vinařství Jaroslav Jäger.
Argumenty proti svatomartinskému: hodnocení, zbytkový cukr a omezení odrůd
Tento přístup potvrzuje i Petr Gondáš z Národního vinařského centra, které hodnocení pro značku Svatomartinské každoročně zajišťuje. „Obecně slýchám tři argumenty, proč vinaři oficiální svatomartinské nechtějí. Prvním je samotné hodnocení, na které musí vína přihlásit, druhým pak přísná pravidla ohledně zbytkového cukru. Svatomartinské smí mít maximálně devět gramů, ale část vinařů namítá, že jejich zákazníci mají raději víc zbytkového cukru,“ řekl Gondáš. Třetím důvodem pro výrobu vlastní značky mladého nebo prvního vína pak je omezení odrůd, z nichž může být oficiální svatomartinské vyrobené.
Pravidla připouštějí pouze šest stanovených odrůd a jejich směsi
Kdo by připravoval první víno z jiných raných odrůd, o značku vlastněnou Vinařským fondem se ucházet nemůže. Velká vinařství to řeší tak, že vedle svatomartinských vyrábí i vlastní mladá nebo první vína. „Mladá vína vyrábíme ve čtyřech odrůdách, mezi nimi je velmi oblíbený Solaris nebo Irsai Oliver, který mezi oficiálními odrůdami není. Svatomartinská pak v sedmi odrůdách,“ uvedla obchodní ředitelka Vinium Pavlovice Ladislava Antálková.
Svatomartinských vín vyrábějí víc než mladých
Stejný přístup zvolili v Chateau Valtice. „Svatomartinského máme šest druhů, značku První letošní víno vyrábíme z odrůd Sylvánské zelené, Müller Thurgau a Svatovavřinecké. Rozdíl je v množství lahví. První letošní posíláme na trh dva týdny před Martinem v počtu 11.000 lahví, svatomartinského vyrobíme 115.000 lahví,“ uvedl za Chateau Valtice David Šťastný.
Letos půjde 11. listopadu do oběhu rekordní počet lahví
Od roku 2005 je vlastníkem značky Vinařský fond, který ochrannou známku vinařům každoročně propůjčuje. V roce 2021 bylo na trhu 2,34 milionu lahví, 328 druhů od 80 výrobců, v covidovém roce 2020 to bylo 1,75 milionu lahví, 312 druhů vín ze 74 vinařství. Letos půjde do prodeje rekordních 2,78 milionu lahví vína pod touto značkou.