Český dvoukolový systém prezidentské volby přispívá k vyhrocenosti kampaně, což se letos opět potvrdilo. Podporuje negativitu a vymezování se vůči protikandidátovi. Volební systém k této strategii přímo vybízí a nic na tom podle politologa brněnského Národního institutu SYRI Romana Chytilka do budoucna nezmění ani poměrně výrazný neúspěch letošní Babišovy kampaně.
Babiš používal negaci a strašení válkou
Odborníci se shodli v tom, že bývalý premiér Andrej Babiš použil vůči nově zvolenému prezidentovi Petrovi Pavlovi často podpásové prvky kampaně, v níž nechybělo například strašení válkou, urážka vojáků nebo ostré tažení proti vládě a označování Pavla za vládního kandidáta. Šéf hnutí ANO se vůči generálovi ve výslužbě negativně vymezoval v téměř všech debatách mezi prvním a druhým kolem.
Drsný výprask pro expremiéra
Smířlivější tón nasadil jen v poslední televizní debatě na Nově. Ostrá vyhraněná kampaň se však nakonec obrátila proti Babišovi, kterého Pavlovi voliči „přejeli“ drtivým rozdílem více než 950 tisíc hlasů.
Vyhraní se kandidáti i voliči
A právě dva týdny mezi prvním a druhým kolem jsou podle experta dlouhou dobou, která poskytuje potenciál k tomu, aby se vůči sobě vyhranili v debatách nejen kandidáti, ale i jejich voličské skupiny.
Uvolněte napětí mezi lidmi, radí politologové
„To vzhledem k tomu, že ČR je parlamentní, ne prezidentskou republikou a že pravomoci prezidenta jsou omezené, představuje výraznou negativní linku přímé volby,“ uvedl Roman Chytilek. Podle něj i dalších politologů je nyní na zodpovědnosti obou kandidátů, aby se snažili o co největší uvolnění napětí, které kampaň vyvolala.
Zkrátí se doba mezi 1. a 2. kolem?
„Pokud budou zákonodárci promýšlet úpravy přímé volby, měli by vážně uvažovat i o zkrácení doby mezi prvním a druhým kolem na jeden týden,“ myslí si Chytilek.
I Zeman sázel na negativní prvky
Na to, že snaha získat nadpoloviční většinu nemusí vést ke kladné kampani, poukázaly už minulé přímé volby. Tehdy roli hlavního poselství, které pomohlo zajistit výhru Zemanovi, hrál odpor vůči sudetským Němcům a migraci a spojování protikandidátů s těmito tématy.
Vsaďte si na mě a vyhrajete!
Letošní kampaň Andreje Babiše šla v tomto směru ještě dál. Politolog poukázal třeba na Babišovy výzvy, ať si lidé na jeho vítězství vsadí v sázkových kancelářích ve vysokém kursu. Tato snaha o „monetizaci“ volebního chování a její využívání přímo kandidáty v kampani je podle Chytilka novým a velmi rizikovým prvkem přímé volby.
Kurzy stanovují bookmakeři
„Na jednu stranu jde o marketingový pokus učinit kampaň kandidáta více „virální“, zároveň je podobná praxe nepřijatelná z mnoha důvodů. Kurzy sázkových kanceláří stanovují profesionálové a obvykle velmi dobře odráží šance kandidátů,“ dodal expert s tím, že apel cílil obecně spíš na lidi s nízkými příjmy. Pokud Babiše poslechli, zplakali nad výdělkem.