Brněnský dopravní dokončil třetí fázi modernizace pisárecké vozovny. Díky nově postavené vratné smyčce nemusí šaliny při návratu do vozovny zajíždět až na vzdálené Mendlovo náměstí. V areálu vozovny pak zmodernizovali odstavnou plochu pro tramvaje a moravská metropole se pyšní i největším kolejovým rozvětvením s automatizovanými výhybkami v tuzemsku. Projekt za 678 miliónů korun odstartoval loni v lednu, sdělila zpravodajskému portálu BRŇAN mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková s tím, že smyčkou denně projede minimálně 60 tramvají.
Projekt sníží městskému dopravci provozní náklady
Dokončený projekt přinesl podle primátorky Markéty Vaňkové (ODS) dopravnímu podniku značnou úlevu, protože umožní otáčení tramvají přímo v areálu vozovny a významně sníží provozní náklady. A výhody pocítí i cestující, protože prázdné režijní jízdy už nebudou negativně ovlivňovat přilehlou trať linky 1 a velmi vytížený dopravní uzel na Mendláku. „Nová vratná smyčka také přinese benefit ve formě snadnějšího odbavení návštěvníků ARENY BRNO, kteří budou moci využít blízkého nástupiště přímo ve smyčce. První cestující by tento terminál mohli využít už v roce 2026,“ uvedla primátorka.
Kolejová harfa je největší v tuzemsku
Městský dopravce také vedle smyčky ležící na mostě zmodernizoval odstavnou plochu pro tramvaje před vozovnou a rozšířil kolejové stání. „Unikátem je nově zbudované kolejové rozvětvení, které napojuje všech patnáct kolejí z vozovny na hlavní trasu tramvaje číslo 1. Tato kolejová harfa opatřená elektrickými výhybkami je při délce 105 metrů v rámci tramvajových vozoven největší v Česku,“ řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Příjezdem do vozovny přes smyčku ušetří každý řidič šaliny 12 minut, při průměrném denním počtu 60 tramvají tedy 720 minut každý den.
Další práce navazují na stavbu multifunkční arény
Na modernizaci areálu vozovny navazuje další stavební činnost. „Práce, které souvisí s propojením terminálu s multifukční halou ARENA BRNO, nejsou součástí modernizace vozovny a budou pokračovat v návaznosti na postup stavby. Jedná se o novou zastávku Lipová směr centrum včetně přístupového schodiště, oplocení prostoru smyčky, budoucí přístup k lanovce a schodiště i bezbariérová rampa pro přístup k hale,“ upřesnil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Stavbaři se museli vypořádat i s horkem
Projekt kladl na stavbaře vysoké nároky jak po technické stránce, tak i výstavbou za nepřerušeného provozu vozovny Pisárky. „V posledních měsících jsme se museli vyrovnat i s náročnými klimatickými podmínkami, kdy neustále panovaly extrémně vysoké teploty. Každopádně se podařilo všechny práce stihnout v termínu. Těší nás zájem veřejnosti o tuto stavbu, zejména o betonáž desky nosné konstrukce vratné smyčky. Ze speciálně vytvořeného ochozu ji sledovaly desítky, možná i stovky lidí,“ popsali ředitelé FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a Dopravních staveb Brno Pavel Borek a Martin Matuška.
Třetí fáze modernizace vozovny Pisárky v číslech
Denně bylo na stavbě 80 pracovníků. Stavbaři použili 4000 metrů krychlových betonu a 560 tun výztuže. Položili 4298 metrů kolejnic, přibyly 2 manipulační koleje pro odstavování souprav a do kolejiště zapracovali 42 dálkově ovládaných výhybek. Na povrch padlo 621 900 kusů betonové zámkové dlažby. Třetí fáze modernizace vozovny přišla na 678 miliónů korun. Dopravní podnik zažádal o dotaci z Operačního programu Doprava, která by z této sumy mohla pokrýt až 81 procent.