Na cestu z Brna do Přerova rychlostí až 200 kilometrů za hodinu si cestující na železnici počkají nejméně do roku 2032. Sice se letos začne přestavovat stará jednokolejná trať na moderní dvoukolejku mezi Nezamyslicemi a Přerovem, ale tři stavební úseky z Nezamyslic směrem k Brnu plánuje Správa železnic stavět nejdříve v roce 2027, řekl mluvčí Dušan Gavenda. Termín dokončení se nyní předpokládá v roce 2032.
„Ve vazbě na loňské rozhodnutí vlády je první až třetí stavba jako součásti rychlého spojení Brno – Přerov zařazena do projektů PPP. Letos proto počítáme s vysoutěžením transakčního poradce,“ řekl Gavenda.
Správa železnic chystá modernizaci tratě od roku 2015, kdy vznikla studie proveditelnosti
Na rozdíl od některých jiných dopravních staveb přípravu nenapadají spolky typu Voda z Tetčic či Děti Země, pouze některé obce dávaly dílčí připomínky. Součástí stavby je kvůli zvýšení rychlosti řada přeložek a novostaveb včetně tunelů. Dosavadní trať pochází z 19. století a je pouze jednokolejná, přestože spojuje druhé a třetí nejlidnatější město Česka, tedy Brno a Ostravu. Kvůli tomu po ní nemohou jezdit příměstské vlaky mezi Brnem a Vyškovem, protože se na trať nevejdou. Jezdí po ní rychlíky z Brna do Ostravy a z Brna do Olomouce. Časově je přitom železniční spojení do Olomouce nekonkurenceschopné proti autobusům.
Přestavba úseku z Nezamyslic do Přerova, která má skončit v roce 2028, sice přinese zkrácení cestovních časů, problém příměstské dopravy ale zatím nevyřeší. Stavební činnost mezi Nezamyslicemi a Brnem se má také částečně krýt s přestavbou brněnského uzlu, jehož podstata spočívá v přesunu hlavního nádraží. Podle dosavadních předpokladů by se s ní mělo začít v roce 2028 či 2029 a má trvat do poloviny 30. let. Díky ní už by neměly vlaky od Přerova objíždět jižní část Brna, což je jeden z faktorů, který citelně prodlužuje jízdní dobu mezi Brnem a Vyškovem.