Poklepáním základního kamene dnes v Brně-Bystrci odstartoval projekt prodloužení tramvajové trati do sídliště Kamechy. Rozsahem a náklady je jedním z nejvýznamnějších a nejnákladnějších projektů v historii brněnské MHD. Stavba 1400 metrů dlouhé trati za 1,8 miliardy korun zlepší dopravní dostupnost v oblasti rozrůstajících se Kamech a přispěje k ekologičtější a efektivnější veřejné dopravě. Provoz na trati bude zahájen v prosinci 2027, uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Náklady pokryje z 85 procent evropská dotace

„Dnes zahajujeme stavbu, která přinese novou, moderní tramvajovou trať do jednoho z nejrychleji rostoucích brněnských sídlišť Kamechy. Prodloužení trati zlepší dostupnost oblasti a přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě místních obyvatel. Ohromným úspěchem je fakt, že se dopravnímu podniku podařilo zajistit dotaci z programu Doprava 2021–2027, která pokryje 85 procent nákladů. To nám výrazně usnadní realizaci tohoto klíčového projektu, jehož celkové stavební náklady činí 1,8 miliardy korun. Do zkušebního provozu by měla být stavba předána v prosinci roku 2027,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Novou trať napojí na smyčku Ečerova a bude na ní i ražený tunel o délce 320 metrů

Nová 1420 metrů dlouhá trať se v Bystrci napojí na smyčku Ečerova, povede kolem Vejrostovy a podzemním tunelem pod Říčanskou ulicí. Zakončí ji nová tramvajová smyčka u křižovatky Hostislavova a Kamechy. Součástí trati je i 320 metrů dlouhý ražený tunel.

Vykácené dřeviny nahradí nové stromy a keře

Během přípravných prací dojde nejprve ke kácení dřevin. Všechny vykácené dřeviny však budou podle Vaňkové nahrazeny. „Předpokládáme výsadbu 810 nových stromů a 3519 keřů, které přispějí k obnově kultivované zeleně v oblasti,“ upřesnila primátorka.

Vybudují i autobusovou smyčku a parkoviště

Na přeložky inženýrských sítí a odstranění drobných staveb naváže podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) stavba mostu přes tramvajovou trať propojující Vejrostovu a Šemberovu ulici, který alternativně napojí oblast obkrouženou Foltýnovou a Kuršovou ulicí. „Další fází pak bude ražba tramvajového tunelu a stavba opěrných zdí, výstavba autobusové smyčky Kamechy, autobusového zálivu Hostislavova a parkoviště Kuršova. Finální etapou je pak realizace tramvajového svršku, montáž trakčního vedení, technologické zařízení tunelu, tramvajové trati ve smyčce Ečerova a měníren,“ popsal radní průběh stavby.

Po výstavbě trati zmizí nutnost přestupovat ze šaliny na autobusy

Podle generálního ředitele dopravního podniku Miloše Havránka se po stavbě tramvajové trati k univerzitnímu kampusu v Bohunicích jedná o další mimořádně významnou stavbu, a to nejen objemem práce a vynaložených peněz, ale i vysokou mírou komfortu cestování. „Místní obyvatelé nyní musí přestupovat a využívat autobusové linky 52 a 54. Po prodloužení tramvajové tratě na Kamechy bude tato lokalita obsloužena primárně tramvajovými linkami 1 a 3, které nabídnou dostatečnou kapacitu a krátký interval bez nutnosti přestupu. Dalším důležitým aspektem je vliv na životní prostředí – reorganizací autobusové dopravy dojde ke snížení hlukové zátěže a emisí škodlivých látek do ovzduší,“ řekl Havránek.

Cestující ušetří až 8 minut svého času

Po otevření trati bude do smyčky Kamechy zajíždět tramvajová linka 1 a přibližně půlka spojů šaliny číslo 3, prodloužených z Rakovecké. Přepokládaná doba průjezdu včetně obsluhy zastávek jsou čtyři minuty, což je pro cestující značná časová úspora v řádu 5 až 8 minut.

Na stavbě bude až stovka lidí a strojů

Zhotovitelem projektu bude Společnost TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel, která nabídla cenu 1,842 miliardy korun. „Práce budeme provádět ve velmi hustě zabydlené oblasti. Jsme si plně vědomi toho, že to může způsobit dočasné komplikace. Uděláme všechno proto, abychom tyto vlivy zmírnili. Hlavní stavební činnost bude probíhat souvisle vyjma zimních přestávek postupně na celé trase. Na místě bude působit až stovka lidí a strojů tak, aby se zde mohli první cestující svézt na konci roku 2027 a část Žebětín–Kamechy se tak stala dostupnější,“ sdělil generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka.

Stavbu bude možné průběžně sledovat na webu a sociálních sítích

Zahájení stavebních prací naplánovali na pátek, kdy dopravní podnik předá staveniště zhotoviteli. Průběh stavby budou moci Brňané a další zájemci sledovat na webu salinounakamechy.dpmb.cz a facebookové stránce Šalinou na Kamechy. „Se sdílením informací z průběhu stavby máme velmi dobré zkušenosti. Při stavbě trati ke kampusu se ukázalo, že veřejnost informace o tak unikátních dopravních stavbách zajímají, což nás těší a budeme v předávání zajímavostí z postupu projektu pokračovat,“ dodal Havránek.