Zahájení provozu všech nových vlaků nazvaných Moravia na jižní Moravě nabralo další zpoždění proti prohlášením z přelomu roku. Místo do konce dubna má Škoda Group dodat elektrické vlaky do konce května. Aktuálně Jihomoravský kraj převzal do majetku všech šest dvouvozových jednotek, čtyřvozovou žádnou. Z 31 objednaných čtyřvozových je ve zkušebním provozu s cestujícími zatím pět kusů, potvrdila mluvčí hejtmanství Alena Knotková.
Není jasné, zda kraj uplatní sankce za pozdní dodání souprav
Původní termín dodávky byl konec loňského roku, ale výrobce nedokázal termín dodržet kvůli komplikacím, které přinesla covidová pandemie. Zatím podle Knotkové není zřejmé, zda kraj uplatní vůči výrobci nějaké sankce. „Pokud budou naplněny podmínky pro uplatnění sankčních ustanovení, budou Jihomoravským krajem použity. Dokud nejsou jednotky převzaty do majetku kraje, není možné vyčíslit případné smluvní postihy,“ uvedla mluvčí.
Místo moderních jednotek jezdí půl století staré vlaky
Kraj vlaky objednal, aby zajišťovaly dopravu na nejvytíženějších tratích z Brna, tedy směrem do Tišnova, do Blanska, do Křenovic a do Břeclavi s odbočkami do Židlochovic a Hustopečí. Kvůli tomu, že jezdí jen menší část objednaných vlaků, musely České dráhy jako dopravce zajistit náhradní řešení do doby, než kraj bude mít vlaky k dispozici. Loni už totiž vyřadily z provozu 50 let staré jednotky řady 560. Na tratích okolo Brna se tak objevují ve velkém množství staré elektrické lokomotivy z druhé poloviny 70. let a několik desetiletí staré vagony.
Obchod za 6,5 miliardy
Kraj nové vlaky nakoupil za 6,5 miliardy korun, zhruba 85 procent peněz získal z evropských dotací. První vlak vyjel na jižní Moravě s cestujícími loni v září.