Střední škola stavebních řemesel z brněnských Bosonoh dnes slavnostně pasovala vyučené kominíky, čalouníky a mechaniky plynových zařízení na tovaryše. Ceremoniál na závěr studia pořádá škola tradičně. Letos se týkal zhruba sedmi desítek učňů, které nyní do svých řad přivítaly příslušné cechy a společenstva. Zájem o tyto obory stoupá, pořád ale nedostačuje poptávce pracovního trhu, řekl ředitel školy Jiří Košťál.
Zájem o učební obory roste
„Zájem o studium učebních oborů mírně roste, což si vysvětluji větším počtem dětí i poptávkou po řemeslech. Sázím i na soudnost rodičů, že pokud jsou jejich děti manuálně zručné a nejde jim tolik všeobecné vzdělávání, dají je spíše na nějaké řemeslo, než aby byly nešťastné na gymnáziu. Do budoucna budeme na trh práce vypouštět více absolventů, ale i přesto jako školství nemáme šanci pokrýt poptávku, kdy jen ve stavebních oborech v Česku chybí 40 tisíc lidí,“ sdělil Košťál.
Dobrý čalouník je dnes vzácnost
Čalounictví, kominictví i plynařství se s ohledem na technologický pokrok neustále vyvíjí a je nutné, aby se v těchto oborech vzdělávali noví odborníci. „Od maturity v roce 1961 jsem byla u vývoje čalounictví, kdy se teprve začaly využívat moderní metody. Dnes čalouník pracuje s CNC stroji a obecně se obor hodně posunul. Lidé se ho ale bojí, protože je náročný. Je třeba znát materiály, technologii i antropologii. Dobrý čalouník je dnes vzácnost,“ poznamenala předsedkyně Cechu čalouníků a dekoratérů Helena Prokopová.
Největší zájem je o umělecko řemeslné zpracování dřeva
Bosonožská škola, kterou navštěvuje okolo 650 žáků, si klade za cíl vzdělávat nejen budoucí řemeslníky, ale také stavbyvedoucí. Největší zájem vnímá ředitel v současnosti o umělecko řemeslné zpracování dřeva, opačné je to u oborů pokrývač, klempíř nebo zedník.
Šikovné děti se lépe uplatní, říká ředitel
Košťál by uvítal větší podporu ze strany ministerstva školství. „Pomohlo by více vysvětlit veřejnosti, že posílat na gymnaziální typ studia žáky se čtyřkami není dobrá cesta. Stejně po půl roce odchází na jednodušší školu, co se týče teoretického vzdělávání. Pokud jsou děti šikovné a mají vlohy, uplatní se lépe,“ dodal ředitel.