Správa železnic (SŽ) nechá zpracovat technický návrh úseku vysokorychlostní tratě mezi Šakvicemi a Rakvicemi na Břeclavsku. Jedná se o prodloužení již dříve uvažovaného úseku z Brna do Šakvic zhruba o deset kilometrů kvůli tomu, aby nebyl omezen provoz na stávající koridorové trati, uvedl v tiskové zprávě mluvčí SŽ Ondřej Šrámek. Pokud se trať podaří v budoucnu postavit, zkrátí se jízdní doba mezi Brnem a Břeclaví o deset minut. Nyní činí u expresních vlaků půl hodiny.
Dokumentace, kterou si SŽ nechá zpracovat, bude sloužit jako podklad pro proces posuzování vlivů na životní prostředí a pro územní rozhodnutí. Technicky má vysokorychlostní trať vycházet až z Modřic, nikoli přímo z Brna, a vlaky na ní mají jezdit až 320 kilometrů za hodinu. U Rakvic vznikne mimoúrovňové napojení na stávající trať, po kterém bude možné jet 230 kilometrů za hodinu. Po koridorové trati lze nyní jet nejvýše 160 kilometrů za hodinu, i když Správa železnic již před třemi lety prezentovala právě na této trati, že by se po vybraných úsecích v Česku mohlo brzy jezdit dvoustovkou.
Podle současného harmonogramu SŽ předpokládá, že v roce 2025 získá územní rozhodnutí
Ještě před dvěma lety uváděla stejný rok jako termín zahájení stavby. Pokud by vysokorychlostní trať na jih od Brna vznikla, zamířily by na ni zpočátku konvenční vlaky na mezinárodních expresech a uvolnily by tak kapacitu současné tratě pro regionální a nákladní dopravu. SŽ připravuje v současnosti technický návrh pro více než 300 kilometrů tratí, které mají ve vzdálenější budoucnosti výrazně zkrátit cestovní doby po Česku a do zahraničí.