Do zimy vstupovali se dvěma novinkami, a to s SOS tlačítky ve vozech, které také měly poprvé namontovaná čidla snímající teplotu vozovky. "Tlačítka jsme naštěstí nevyužili ani jednou," řekl ČTK provozní ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Milan Macháček.
SOS tlačítka slouží řidičům posypových vozů v terénu ve chvíli, kdy se dostanou do obtížné situace a potřebují rychle přivolat pomoc. Například ve chvíli, kdy sjedou ze silnice a nedokážou se vrátit zpět, případně při nehodě. Podobnou novinku si pořídili silničáři i v jiných krajích.
Čidla snímající teplotu mají do budoucna pomoct s úsporou posypových materiálů při teplotách kolem nuly. Vyžádalo si je Ředitelství silnic a dálnic u aut společností, která pro něj zajišťují sjízdnost vozovek. Na jižní Moravě se to týká krajských silničářů a Brněnských komunikací.
"Snímání teploty a vyhodnocování účinnosti této technologie je však otázkou delších zkušeností. Odeslali jsme data a do budoucna se teprve ukáže, jak je možné dělat podrobnější předpovědi," řekl ČTK provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák.
Nejnáročnější byly podle Chasáka i Macháčka leden a začátek března. V Brně se použilo 5000 tun posypu, na jižní Moravě to bylo přes 40.000 tun, což je o pár stovek tun méně než loni. "Letos bylo méně sněhu, ale zase to více namrzalo," porovnal s předchozí zimou Chasák.
Podle zákona musí silničáři držet pohotovost do konce března, v dubnu už pouze v případě nepříznivé předpovědi počasí. "Proto už jsme minulý týden začali přestavovat auta na letní údržbu a opravu výtluků," řekl Chasák.
Jihomoravský kraj je dlouhodobě s prací silničářů spokojený. "Díky tomu, že se starají nejen o silnice druhé a třetí třídy, ale i o silnice první třídy, funguje vzájemná návaznost údržby. V případě hustého sněžení a podobně jsou tak logicky nejdříve zprůjezdněny silnice vyšší důležitosti. Zkušenosti z krajů, kde ve větší míře svěřili zimní údržbu soukromým subjektům, ukazují, že tato návaznost vždy fungovat nemusí," řekl ČTK náměstek hejtmana Roman Hanák (ČSSD).