Znojemský místostarosta Jiří Kacetl (Pro Znojmo) chce přesvědčit ministerstvo dopravy a jeho prostřednictvím také Správu železnic, aby se pustily do intenzivnější přípravy novostavby železniční tratě, která spojí Znojmo s Brnem. Uvedla to v tiskové zprávě mluvčí Znojma Petra Šuláková. Podle Kacetla se od prezentace starostům dotčených obcí v květnu 2023 nic nedělo. Dlouhodobě usiluje o to, aby Znojmo získalo kvalitnější železniční napojení směrem do vnitrozemí. Rychlé spojení má pouze do Vídně.

Přímé železniční spojení dnes neexistuje

Správa železnic před dvěma lety představila studii, která předpokládá, že do Znojma povede nová trať zhruba od Unkovic, kde se odpojí od plánované vysokorychlostní tratě Brno – Rakvice, a napojí se na současnou trať zhruba u Hrušovan nad Jevišovkou. Díky novostavbě a úpravě části současné trati Břeclav – Znojmo by se zkrátil cestovní čas do krajského města na 25 minut. Dnes přímé železniční spojení neexistuje a autobusy zvládají cestu za více než hodinu, několik expresních spojů, které jezdí bez zastávky, jede těsně pod hodinu.

Znojemský projekt nebyl v poslední době prioritní

„Jednal jsem s ředitelem odboru strategie. Jak jsem zjistil, v posledním období bohužel nebyl náš projekt pro ministerstvo prioritní. Proti původním plánům jsou tak nyní jednání ve skluzu asi dva roky,“ uvedl Kacetl.

Cílem radnice je maximálně pomáhat s urychlením příprav

Jelikož jde o zcela novou liniovou stavbu, je potřeba ji zanést do územně-plánovacích dokumentací. „Právě proto se před dvěma lety konala jednání se starosty dotčených obcí, aby mohli vznášet připomínky a náměty. Jejich prověření a případné zpracování alternativních návrhů trasy se pak předpokládalo do podzimu roku 2023. Aktuálně Správa železnic počítá s termínem v polovině tohoto roku,“ uvedl Kacetl. V nejbližší době by tak měla znovu začít jednání s dotčenými obcemi. „Naším cílem je maximálně pomáhat s urychlením příprav,“ řekl místostarosta.

Aktualizace zásad územního rozvoje je zdlouhavá záležitost

Teprve po vypořádání připomínek obcí bude moct Správa železnic požádat o aktualizaci zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a po jejím schválení je možné měnit územní plány obcí. To je velmi zdlouhavá záležitost. „Nemůžeme dopustit, aby se další nezbytné kroky k modernizaci železniční sítě na Znojemsku dále odkládaly a zdržovaly, jako se tomu stalo nyní,“ řekl Kacetl.

Stavět se začne nejdříve za pět let

Jisté je, že stavět se nebude dříve než někdy po roce 2030. Podle poslední aktualizace termínů se má začít stavět vysokorychlostní trať z Brna na jih v roce 2028, i když ještě před čtyřmi lety Správa železnic operovala s tím, že se začne stavět letos.