Většina vzdělávacích systémů ve světě dosud nedokázala reagovat na rozvoj umělé inteligence (AI). Obecná gramotnost v této oblasti je nedostatečná. Pedagogové se sice učí AI produktivně využívat, její rizika si ale uvědomují jen v menší míře, upozornil ve své studii výzkumník Národního institutu SYRI v Brně Tomáš Lintner, který se právě vzděláváním a využitím umělé inteligence v této oblasti zabývá. O jeho výzkumu informoval institut v tiskové zprávě.

Gramotnost v oblasti AI je čím dál důležitější

Gramotnost v oblasti umělé inteligence znamená, že si člověk uvědomuje možnosti, omezení a etické otázky spojené s umělou inteligencí. Vzhledem k dynamickému vývoji umělé inteligence je gramotnost v této oblasti stále důležitější.

Umělá inteligence představuje kromě prospěchu i rizika

„AI na jedné straně otevírá možnosti, jak zvýšit produktivitu práce, na druhé straně představuje pro děti i dospělé rizika, například v podobě falešných videí, dezinformačních kampaní, napodobování hlasu atd., což jsou věci v podstatě nerozeznatelné od skutečného obsahu. Proto je zásadní rozvíjet gramotnost v oblasti umělé inteligence u malých dětí i dospělých,“ uvedl Lintner.

Zaměřil se na vytvoření kompasu k výběru správného instrumentu

Výzkum ukazuje, že většina vzdělávacích systémů zatím nedokázala zařadit rozvoj gramotnosti v oblasti umělé inteligence do vzdělávacích programů a většinou ani nemá žádné strategie, jak gramotnost rozvíjet. Výzkumník se ve své studii zaměřil na nástroje pro měření gramotnosti s cílem vytvořit jakýsi kompas, podle kterého by si mohli odborníci vybrat ten správný nástroj.

Nástrojům na měření gramotnosti v oblasti AI chybí základní vlastnosti

Gramotnost v oblasti AI je velmi dynamicky se rozvíjející oblastí vzdělávacího výzkumu, ale podle Lintnera splňuje v současnosti jen málo nástrojů elementární vlastnosti, které by měly mít. „Velkým problémem je, že žádný vzdělávací systém dosud nezahrnul do škol standardizované testování gramotnosti v oblasti umělé inteligence, natož pak nadnárodní organizace, které provádějí mezinárodní srovnávací testování žáků, takže jednotlivé země nemají důkazy o dopadu politik zaměřených na rozvoj gramotnosti žáků v oblasti umělé inteligence,“ dodal výzkumník.