Základní škola Merhautova v městské části Brno-sever nabídne od příštího školního roku první třídu, kde se děti budou vzdělávat podle programu Začít spolu. Jedním z důvodů je zpětná vazba rodičů, kteří chtějí inovativní přístup. Inovativní prvky rozšíří do svých běžných tříd také škola na náměstí Republiky, kde se změny zaměří na socio-emoční učení.

Radnice si od nových přístupů slibuje, že zpříjemní učení a zároveň budou blíž skutečnému životu a potřebám dětí. „Mapovali jsme klima na školách a organizovali dotazníkové šeření týkající se školství. Obrátilo se na nás přitom pár rodičů, kteří mají děti v jiných než běžných státních školách, protože jim nevyhovuje, co nabízejí. Nepřijde mi správné nutit rodiče, kteří hledají inovace, aby volili soukromé nebo církevní školy. Nechci hodnotit, který vzdělávací systém je lepší, ale zřizujeme sedm škol a myslím, že bychom měli mít širší nabídku,“ uvedl místostarosta Martin Glogar (KDU-ČSL).

Spolu s vedením školy na Merhautově se tak městská část rozhodla pro program Začít spolu, o který rodiče projevili zájem

Podle Glogara klade důraz na individuální rozvoj žáků, jejich samostatnost a schopnost spolupracovat. Děti se učí formou projektů a tematických bloků, což jim umožňuje lépe propojit znalosti z různých předmětů. „Program je skvělý v tom, že nejen učí děti fakta, ale i dovednosti potřebné pro reálný život. Vnímám to jako takovou volnější formu Montessori přístupu, jenž by mohl být pro některé rodiče už moc vyhraněný. Navíc tam jsou i větší požadavky na uzpůsobení tříd, pomůcky a podobně,“ doplnil místostarosta. Podle zájmu u zápisu škola s kapacitou asi 550 dětí rozhodne, kolik prvních tříd program Začít spolu zavede.

Škola na náměstí Republiky má nového ředitele, jenž podle Glogara usiluje o rozšíření inovativních metod do běžných tříd

Socio-emoční učení tam má pomáhat dětem pracovat s emocemi a vytvářet respektující vztahy. Dalším cílem je hodnotové vzdělávání, které dětem předává etické principy a vede je k odpovědnému přístupu k sobě i okolí. Třetí prioritou je rozvoj digitálních kompetencí, které učí děti bezpečně a smysluplně pracovat s technologiemi.